IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Jumaat, 23 April 2010

PEMIMPIN - BUKAN SAHAJA DI HULU SELANGOR



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Assalamualaikum Tok Guru.

Saya pengikut setia tuan diKHALIFAHhimpass.

Mohonlah pandangan berhubung PRK Hulu Selangor yang akan menjelang tiba agar mendapat pengajaran kepada saya khasnya selaku pengundi (juga untuk semua pengundi amnya).

Wassalam dari murid tuan, Hulu S’gor


Assalamualaikum.

Terima kasih atas kiriman email diatas. Terima kasih kerana ikuti KHALIFAHhimpass. Sesungguhnya ana bukan tok guru mau pun kiyai yang mahu mengajarkan ilmu; ana hanya membacakan al Quran menyampaikan berita gembira kepada yang beriman dan peringatan kepada yang engkar dengan kalam kalamNya. (Siapa pun dan dimana pun dia yang mengatakan sebegitu, itulah Ikhwan (saudara) bagi ku, tidak ada anak murid bagi ku)


Sesungguhnya bagi manusia itu, jika seseorang pemimpin yang membicarakan urusan urusan agama mestilah yang berjubah putih, berserban tinggi, mempunyai sijil dan ijazah dari Arab Saudi, Jordan atau Mesir, paling tidak bersekolah pondok, paling kurang empat senawi, pandai berbahasa Arab, banyak amalannya dan petah berbicara. Dari sudut yang lain, manusia juga meletakan seseorang pemimpin itu berkarektor seorang yang bijak dan pandai mengatur strategi ekonomi untuk manusia hidup kaya raya dan paling tidak berupaya membantu diwaktu kesusahan malahan meletakan maruah dan keselamatan nyawa mahu pun harta benda maka seseorang itu diberikan kuasa mutlak dengan undi terbanyak (majoriti) sebagai kelayakan untuk menjadi pemimpin.


Maka manusia itu bermulalah dengan apa apa yang diakal fikirnya baik dan molek disamping ilmunya yang tinggi kononnya boleh melahirkan ide bernas dan tindakan terpuji buat manusia lain, bagi agamanya, bangsanya dan negaranya. Terkadang manusia itu sebenarnya leka dan malah sengaja lupa bahawa tindak dan tingkahnya menyimpang jauh dari tuntutan Allah SWT lantaran telah berada dibawah kongkongan iblis syaitan!. “Berkata iblis : Hai Tuhan ku, Demi sebab Engkau menyesatkan aku akan ku hiaskan kepada mereka (kejahatan yang ada) dibumi, (sehingga mereka pandang baik) dan demi, akan ku sesatkan mereka itu semuanya (15:39)Sehinggakan lunak suara suara manusia itu mengatakan inilah yang terbaik, elok dan bagus untuk manusia lainnya bagi meraih sokongan untuk menjadi pemimpin. Terkadang tersangat ego menjanjikan kepastian dengan kekuasaan yang ada padanya, terlupalah bahawasanya dia bukan Tuhan yang sesungguhnya Maha Berkuasa. “Wahai kaum ku! Pada hari ini kerajaan ada pada mu dengan berkuasa dibumi, tetapi siapa yang akan menolong kita dari azab Allah jika (azab itu) menimpa kita? Firaun berkata : Aku hanya mengemukakan kepada mu apa yang aku pandang baik dan aku hanya menunjukkan kepada mu jalan yang lurus (40:29) Manusia manusia itu termasuk penyokong berduga duga dan bersangka sangka baik dengan akal fikir semata mata tanpa berlandaskan garis panduan dan tuntutan Allah SWT yang digarapkanNya didalam al Quran. Sehingga kerana terlalu fanatik dan taksub diatas kelayakan dan kebijaksanan diri sendiri, jawatan sebagai pemimpin itu mestilah dimiliki dengan cara apa sekali pun termasuklah fitnah, tohmah dan adu domba dikalangan mereka itu.


Sesungguhnya kejadian manusia ini oleh Allah SWT adalah sebagai pemimpin (khalifah) diatas muka bumi ini. Paling tidak sebagai pemimpin kepada dirinya sendiri dan setiap pemimpin itu pasti akan dipertanggungjawabkan keatas setiap yang dipimpinnya. Pemimpin adalah pembawa rahmat dan petunjuk sebagai penyelamat kepada pimpinannya (pengikut). Tiadalah rahmat dan petunjuk selain dari kalam kalam Tuhan al Quran nulKareem. Maka diutuskanNya Nabi Muhammad SAW dan Warissatul Anbi’ya (Pewaris Nabi) dikalangan manusia sebagai pemimpin bagi penyambung risalah Tuhan tersebut. “Dia yang megutus kepada umat yang ummi seorang utusan diantara mereka, yang membacakan kepada mereka ayat ayatNya dan membersihkan mereka (dari kekafiran) dan mengajarkan Kitab dan hikmah kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu dalam kesesatan yang nyata (61:2)


Kita melihat peristiwa dahulu yang telah berlaku itu pasti juga akan berlaku dimasa akan datang, dimana yang dahulu dan yang akan datang itu sedang berlaku pula sekarang. Pastilah pemimpin yang didatangkan itu adalah mengikut kehendakNya jua dan tidaklah semestinya mengikut seperti yang manusia itu selalu menggambarkan dengan akal fikir dan perasaannya dari segi kedudukan mau pun paras rupanya. Mungkin dia hanyalah seorang gembala kambing malahan tidak tahu baca dan tulis sekali pun! Diatas kehendak Allah setiap kejadian itu yang mana sedikit pun tidak dijadikanNya bersabitkan kemahuan hamba2Nya kerana Dialah yang Maha Berkehendak mengaturkan semuanya itu. Namun hawa nafsu manusia itulah yang membibitkan perasaan tidak puas hati sehinggakan pula mempersoalkan Maha Berkehendaknya Allah SWT itu. Sesungguhnya pemimpin itu adalah yang didatangkan oleh Allah SWT dan hanyalah al Quran dan keterangan keterangannya yang dibacakan didalam pembicaraan. Bukanlah secara pribadi seperti hari ini seseorang pemimpin mampu memberikan kekayaan mahu pun kebahagiaan kepada umat atas keupayaan dan kekuasaan yang dimilikinya! Sesungguhnya manusia seumpama adalah orang yang engkar (kafir) akan ayat ayat Tuhan. “Sesungguhnya sejahat jahat yang melata (dimuka bumi) disisi Allah ialah orang orang kafir, maka mereka itu tidak mahu beriman (8:55) Maka mereka bukanlah pemimpin (khalifah) seperti Allah katakan itu melainkan binatang yang melata diatas muka bumi ini yang mana tidak bertulang belakang sama sekali. Tidak sedikit pun kekuasaan padanya melainkan dengan izin dan kehendak Allah SWT semata mata!


“Hai orang orang yang beriman. taatilah Allah, taatilah Rasul dan pemipin dikalangan kamu. Kalau kamu berbalah tentang sesuatu (perkara dunia mahu pun akhirat) hendaklah kamu kembalikan kepada Allah dan RasulNya sekiranya kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik baik jalan (4:59) Pemimpin yang dimaksudkan oleh Allah SWT itu tentulah yang mentaati Allah dan RasulNya yang hanya membacakan al Quran kepada umat manusia (pengikutnya!). Taat kepada pemimpin sedemikian maka bererti taatlah juga kepada Allah dan Rasulnya. Sedemikian itulah Warissatul Anbi’ya. Sekiranya berlaku perbalahan atau permasalahan hanyalah undang undang dan perlembagaan Allah sebagai petunjuk dan rujukan iaitu al Quran Kitabullah. Tidak ada sebaik baik jalan hanyalah jalan yang lurus lagi benar dari Tuhan. Namun manusia itu tidak mahu mengambil pelajaran.


“Wahai orang orang yang beriman. Jangan kamu menjadikan orang orang kafir itu sebagai pemimpin selain dari orang orang mukmin. Apakah kamu ingin memberi alasan yang jelas bagi Allah (untuk menghukum mu) Sungguh orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka. Kecuali orang orang yang bertaubat dan memperbaiki diri dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan dengan tulus ikhlas (menjalankan) agama mereka kerana Allah. Maka mereka itu bersama orang orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan pahala yang besar kepada orang orang yang beriman. Allah tidak akan menyiksa mu, jika kamu bersyukur dan beriman. Dan Allah Maha Mensyukuri, Maha Mengetahui (4:144-146)


Kini tidak ada tuntutan Allah SWT keatas urusan agamanya dan umat Nabi Muhammad didalam stuasi sebegini. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa apa yang kamu dzahirkan mahu pun yang kamu sembunyikan. Dalam keadaan sedemikian itu, sesungguhnya Allah tidak akan menganiaya manusia itu melainkan manusia yang menganiayai diri sendiri. “Sesiapa yang kafir kepada Allah setelah dia beriman (dia akan mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), tetapi orang orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran maka kemurkaan Allah menimpanya dan mereka akan mendapat azab yang besar (16:106)”..


Akhirulkalam, Sesungguhnya dalil keterangan dari Tuhan mu telah datang kepada mu. ana hanya menyampaikan khabar gembira kepada yang mahu beriman dan satu peringatan kepada yang engkar. Oleh sebab itu bacalah al Quran atau apabila dibacakan hendaklah kamu imani dan Allah akan mengajarkan; Sesungguhnya Allah yang akan memberi kefahaman. Tidaklah Dia akan mengajarkan seperti kehendak mu, cepat atau pun lambatnya. “Kemudian Kami akan menerangkannya (sehingga engkau mengerti) (75:19) ….dan ana bukan tok guru! Selamat mengundi!!!


Sekian, WassalamayahIssa.