IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Rabu, 14 April 2010

BICARA IMAM MUHAMMAD RADZI

JALAN YANG LURUS



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


“Tunjukilah kami kejalan yang lurus. Iaitu jalan orang2 yang telah Engkau berikan nikmat kepada mereka, sedang mereka itu bukan orang2 yang dimurkai dan bukan pula orang2 yang sesat”


Saban waktu pastinya lima kali sehari semalam, barangkali semenjak akil baligh sehinggalah mungkin sekarang yang sudah berada diusia senja dimana hanya menunggu malaikalmaut untuk datang mencabut nyawa, entah sudah berapa kali kalam Tuhan diatas disebut dan diulang baca. Jika dicampur didalam solat sunat, apa lagi yang dibaca saja2, tentulah tidak dapat dikira berapa banyak jumlahnya! Ianya adalah doa dan harapan namun persoalannya sudahkah dimakbulkan Allah SWT doa tersebut setelah sekian lamanya dipohonkan? Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar, sudah pun ditunjukiNya jalan yang lurus itu dan telah pun didatangkan orang2 yang dimaksudkan telah diberikan nikmat olehNya itu, kamu tidak sedar atau langsung tidak memperdulikannya walau pun sudah terbentang dan sudah ada dihadapan mata? Sesungguhnya kamu buta dan pekak malah bisu kerana tidak peka dan perihatin dengan alam sekeliling mu! Masakan Allah SWT itu tidak mendengar permohonan2 kamu sejak sekian lamanya?


Kamu sebenarnya seperti seekor burung kakaktua (burung biul!) yang tidak tahu apa yang diucapkan berkali2 itu melainkan hanya menyebut perkataan2 yang kamu sendiri tidak pernah pun mengerti maknanya walau sepatah pun jua. Kamu sekadar ikut2an dari orang2 terdahulu tanpa keterangan dalil, lantas langsung mengada2kan iman dan taqwa didalam dada mu. Sesungguhnya kamu hanya ngaku2 Islam lantaran asal dan keturunan. “Apabila dikatakan kepada mereka : Ikutlah apa2 yang diturunkan Allah! Maka jawab mereka : Tetapi kami mengikut apa2 yang kami perolehi dari bapa2 kami. Meski pun bapa2 mereka itu tiada memikirkan suatu apa pun dan tiada pula mendapat petunjuk”


Namun mereka2 yang terdahulu itu tidak dipersalahkan, dan segala kerja buatnya adalah antara dia dan Tuhan, lagi pun keterangan2 yang haq dan bathil itu belum sampai kepada mereka diwaktu2 itu. Bukanlah tanggungjawab aku mahu pun kamu atas apa yang mereka perbuatkan. “Demikian itulah suatu umat yang telah terdahulu. Untuknya apa2 yang dikerjakannya dan untuk mu apa2 yang kamu kerjakan, dan kamu tiada diperiksa tentang apa2 yang mereka kerjakan” Sedangkan kepada kamu, atas sifat kasih sayang Tuhan, kini telah datang al Quran dan keterangan2nya. Sangat kerap dan selalu aku menyampaikannya supaya tidak kamu menjadi seekor burung biul yang sedemikian itu. Aku sampaikan khabar gembira kepada kamu yang beriman dan sekadar satu peringatan kepada kamu yang engkar. Sesungguhnya orang2 yang menyembunyikan apa2 yang Kami turunkan, diantara beberapa keterangan dan petunjuk, setelah Kami terangkan kepada manusia dalam Kitab, nescaya mereka itu dikutuki Allah dan dikutuki pula oleh apa jua yang boleh mengutukkinya” Tidak mampu aku menyanggupi kutukan mereka2 itu apa lagi kutukkan daripada Allah SWT itu, maka pasti aku jalankan tugasan dan amanah untuk terus menyeru dan mengajak kamu dan manusia seluruhnya. Pun juga tidaklah aku akan dipertanggungjawabkan sekiranya kamu menolak apa lagi menentang dengan apa yang diperkatakan ini. Sesungguhnya tugas aku hanya menyampaikan apa yang diamanahkan Tuhan ku buat mu.


“Qul yaa aiyyuhannaas, innamaa analakum nadziirun mubiin”

Titian sirat-jalan yang lurus itu sesungguhnya bukanlah digambarkan untuk kamu lalui diakhirat kelak semata sewaktu hari perhitungan itu. Kalau pun benar begitu, sesungguhnya kehidupan kamu didunia ini sewajarnyalah berjalan diatas landasan yang lurus lagi benar. Allah SWT telah membentangkan jalan yang lurus lagi benar itu dihadapan kamu untuk kamu ikuti sehingga menyampai hari akhirat yakni tiada lain yang lurus lagi benar itu melainkan hanyalah al Quran nulKareem, Kitabullah. Maka berpegang teguhlah kamu kepada kalam2 Tuhan tanpa ragu dan sangsi walau sedikit pun juga. Maka apabila dibacakan al Quran dan keterangan2nya hendaklah kamu diam dan patuh kepada perintah dan larangan Allah SWT yang terdapat didalamnya. Janganlah kamu menjadi fasik dan kufur dengan memperdebatkan dan memperolok2an ayat2 Tuhan apabila dikalamkan. “Sesungguhnya telah kami turunkan kepada engkau beberapa ayat yang terang dan tiadalah yang menyangkalnya kecuali orang2 fasik” dan “Tiadalah yang membantah ayat2 Allah melainkan orang2 yang kafir, maka janganlah engaku terpedaya dengan bolak balik mereka didalam negeri”


Ketahuilah oleh mu bahawa tiada nikmat yang paling berharga yang telah Allah SWT kurniakan kepada manusia diatas muka bumi ini selain dari al Quran yang penuh hikmah dan keberkatan daripadaNya. Orang2 yang diberikan oleh Allah nikmat dari al Quran adalah mereka2 yang tidak mendapat kemurkaanNya. Pastilah mereka tidak berada didalam kesesatan kerana al Quran adalah jalan yang lurus lagi benar dari Tuhan. Sesungguhnya telah didatangkan kepada kamu orang yang telah dikurniakan nikmat al Quran itu sebagai pemimpin kepada jemaahnya dan menyeru serta mengajak kamu dan seluruh manusia agar kembali kepada Allah dan RasulNya melalui ayat2 Tuhan mu. Sekiranya kamu mahu berpulang kepadaNya maka ikuti kalam2Nya yang dibacakan kepada mu maka pasti akan kamu temui yang empunya kalam itu. Hanyalah dengan al Quran, pasti Allah mengajarkan kamu apa2 yang kamu tidak mengetahui “Kitab itu (al Quran) tidak ada keraguan padanya, jadi petunjuk bagi orang2 yang taqwa”


Oleh yang sedemikian itu, usahlah kamu ragu2 dan sangsi dengan meminggirkan apa lagi menentang seruan dan ajakkan kepada mentaati Allah dan RasulNya. Sesungguhnya sudah menjadi tanggungjawab aku mengajak kamu agar bersama2 didalam jemaah yang berada dibawah kepimpinan yang hanya membacakan al Quran dan keterangan2nya. Marilah bersatu bersama aku mentaati Allah, Rasul dan pemimpin yang didatangkan. Supaya segala perkara dunia dan akhirat yang menjadi perselisihan diantara kamu, dikembalikanlah segala urusan itu kepada Allah dengan mentaati pemimpin yang didatangkan. Untuk mentaati Allah dan RasulNya, serta sekiranya kamu beriman kepada hari kemudian semestinyalah berada bersama jemaah dibawah pemimpin yang hanya membacakan al Quran dan keterangan2nya didalam setiap pembicaraannya. Itulah sebaik2 jalan yang lurus dan benar dari Allah SWT. “Hai orang2 yang beriman, ikutilah Allah, ikutilah Rasul dan ulilamri dari kalangan kamu. Sekiranya kamu berbalah tentang sesuatu (perkara) hendaklah kamu kembalikan kepada Allah dan Rasul, jika kamu beriman kepada Allah dan hari kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik2 jalan”


Sesungguhnya apa yang aku bicarakan ini adalah kebenaran dari Tuhan ku dan Tuhan kamu. Tiada sebarang yang lain dan yang sebenar2nya benar melainkan kalam2 Tuhan yakni al Quran nulKareem. Maka aku mengajak semua bersatu kepada mentaati Allah, RasulNya dan pemimpin dengan membacakan al Quran dan keterangannya sebagai dalil perintah dan tuntutan Allah SWT. Tidak mengira siapa pun kamu diantara kita, seluas mana pun ilmu pengetahuan, peribadatan dan pengalaman dan setinggi mana pun kedudukan jawatan, kuasa mahu pun harta yang dimiliki namun dari sisi Allah SWT hanyalah ketaqwaan kepadaNya sebagai ukuran kelebihan. “(al Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang2 yang taqwa” Jika pun kerana kamu tidak mengetahui kerana selama ini sememangnya belum datang pemeberi peringatan atau barangkali ada sedikit rasa ego dan tinggi diri pada kamu, namun buka hati dan fikiran mu serta berlapang dadalah kepada al Quran yang dibacakan bersama keterangan2nya ini. Sesungguhnya yang aku sampaikan kepada kamu adalah berita gembira kepada yang beriman dan sekadar satu peringatan kepada yang engkar. Meneggakkan kalimat2 Tuhan diatas muka bumi aini adalah jihad fisabilillah yang pasti akan berterusan kepada kamu manusia keseluruhannya. Salamunqaulanmirrobbirrohim. (Diolah dari penyampai Imam Muhammad Radzi di Majlis Wasiat – ayahIssa)



*****


RENUNGAN :-



Surah al Fatihah – munajat antara hamba dan Allah SWT

Abu Hurairah mengatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda “Allah telah berfirman : Aku telah membahagi (kandungan makna) Surah al Fatihah untuk Ku dan hamba Ku menjadi dua bahagian, dan aku akan mengkabulkan apa yang hamba Ku meminta”

Apabila membaca ‘Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam’, Allah akan membalasnya dengan berfirman ‘hamba Ku telah memuji Ku’

Apabila dibaca ’Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang’, Allah berfirman ‘Hamba Ku telah memuji Ku’.

Apabila dibaca ‘Yang menguasai di Hari Pembalasan’, Allah berfirman ‘Hamba Ku telah mengagongkan Ku’. Lalu Allah berfirman lagi ‘HambaKu telah pasrah segala urusan kepada Ku’.

Apabila dibaca ‘Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami bermohon pertolongan’, Allah berfirman ‘Ini adalah urusan antara Aku dan hamba Ku, dan Aku akan mengkabulkan apa yang hamba Ku meminta’.

Apabila membaca ‘Tunjukilah kami jalan yang lurus, (iaitu) jalan orang orang yang telah Engkau berikan nikmat kepada mereka. Dan bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat’. Allah berfirman ‘Ini adalah untuk hamba Ku, dan dia akan mendapat apa yang dipintanya’

(HR Muslim, Tirmidzi, Abu Dawud, Nas’i dan Ibnu Majah)


Wassalam daripada ayahIssa