IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Selasa, 9 Mac 2010

AL QURAN DIDALAM AL QURAN (i)


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Begitu ramai manusia, apabila dibacakan kepadanya al Quran nulKareem bersama keterangan2nya terasa bagai ditempelak malahan mengatakan telah dituduh tidak Islam. Sekadar memiliki senaskah supaya malaikat Rahmah memasuki rumah, diletakkan diatas @ disimpan didalam almari, dijadikan hantaran perkahwinan, digantungkan didinding pejabat, dilekatkan di cermin kenderaan, dilagukan dengan merdu, jangan dilangkah, disentuh didalam wuduk, dihafal surah yang panjang untuk bersholat ketika sebagai imam sholat jemaah fardhu jumaat, maghrib, isyaa dan subuh…… Bukankah sebelum Khalifah Usman ibn Affan, al Quran itu belum dijadikan sebuah naskah? Muhasabahlah dengan apa yang dikatakan BERIMAN KEPADA KITAB itu.


QS al Baqarah (2)


“Kitab itu (al Quran) tidak ada keraguan padanya, jadi petunjuk bagi orang2 yang taqwa (2)


“Jika kamu ragu2 tentang (al Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami, maka perbuatlah oleh mu satu surah seumpamanya dan panggilah saksi2 mu selain dari Allah, jika kamu orang yang benar (23)


“Berkata Kami: Turunlah kamu sekalian dari syurga. Jika datang petunjuk Ku kepada mu, maka barang siapa mengikut petunjuk Ku itu, nescaya tidak ada ketakutan atas mereka dan tiada mereka berdukacita (38)


“Dan berimanlah kamu kepada (Kitab) yang Ku turunkan, yang membenarkan (Kitab) yang ada serta kamu (Taurat) dan janganlah kamu orang yang mula2 kafir dengan dia, dan janganlah kamu jual ayat2 Kami dengan wang yang sedikit, dan takutlah kepada Ku (41)


“Maka celakalah bagi orang2 yang menulis Kitab dengan tangannya, kemudian mereka berkata: Ini dari sisi Allah, supaya dapat mereka menjualnya dengan wang yang sedikit. Celakalah bagi mereka kerana tulisan tangannya dan celakalah bagi mereka kerana usahanya (79)


“Tatkala datang Kitab (al quran) kepada mereka dari sisi Allah, yang membenarkan Kitab yang ada pada mereka (Taurat) dan adalah pada mereka pada masa dahulu meminta pertolongan dengan dia buat melawan orang2 kafir tetapi tatkala datang kepada mereka apa yang mereka ketahui (Muhammad), mereka mengingkarinya; maka kutuk Allah atas orang2 kafir itu (89)


“Katakanlah : Barang siapa menjadi musuh bagi Jibril, maka sesungguhnya Jibril itu menurunkan al Quran kedalam hati engkau dengan izin Allah, serta membenarkan (kitab) yang sebelumnya dan menjadi petunjuk dan khabar gembira bagi orang2 beriman (97)


“Sesungguhnya telah kami turunkan kepada engkau beberapa ayat yang terang dan tiadalah yang menyangkalnya kecuali orang2 fasik (99)


“Tatkala datang kepada mereka rasul dari sisi Allah yang membenarkan (Kitab) yang ada pada mereka, maka sebahagian diantara merka membuangkan Kitab Allah dibelakang punggung mereka, seolah2 mereka itu tiada mengetahui (101)


“Orang yang Kami turunkan Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan sebenar2nya membaca, mereka itu beriman kepada Kitab itu, dan siapa yang engkar akan ia , mereka itulah orang yang merugi (121)


“Sesungguhnya orang2 yang menyembunyikan apa2 yang Kami turunkan, diantara beberapa keterangan dan petunjuk, setelah kami terangkan kepada manusia dalam Kitab, nescaya mereka itu dikutuki Allah dan dikutuki oleh orang2 yang mengutukinya (159)


“Sesungguhnya orang2 yang menyembunyikan Kitab yang diturunkan Allah dan menjualnya dengan wang yang sedikit, maka tiadalah yang mereka makan melainkan api neraka dan Allah tiada bercakap2 dengan mereka pada hari kiamat dan tiada pula membersihkannya dan untuk mereka itu siksaan yang pedih (174)


“Demikian itu, kerana Allah telah menurunkan Kitab dengan sebenarnya. Sesungguhnya orang2 yang bersalah2an tentang Kitab itu adalah dalam perselisihan yang jauh (176)


QS ali Imran (3)


“Dia menurunkan Kitab (al Quran) kepada engkau dengan sebenarnya serta membenarkan (Kitab) yang sebelumnya, dan Dia menurunkan Taurat dan Injil (3)


“Bagaimanakah kamu kafir sedangkan dibacakan kepada mu ayat2 Allah (al Quran) dan pada mu ada rasulNya? Barangsiapa yang berpegang kepada Allah, sesungguhnya dia telah mendapat petunjuk kejalan yang lurus (101)


“(al Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang2 yang taqwa (138)


QS an Nissak (4)


“Sesungguhnya orang2 yang kafir akan ayat2 Kami , nanti akan Kami masukkan mereka kedalam neraka. Setiap matang (terbakar) kulit mereka, Kami tukar dengan kulit yang lain., supaya mereka merasai azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana (56)


“Tiadakah mereka memperhatikan al Quran? Kalau sekiranya al Quran itu bukan dari sisi Allah, nescaya mereka perolehi didalamnya perselisihan yang banyak (82)


“Sesungguhnya telah Kami turunkan Kitab kepada engkau dengan (membawa) kebenaran, supaya engkau menghukum antara manusia dengan apa diperlihatkan Allah kepada engkau. Janganlah engkau pembela bagi orang khianat (105)


“Kalau tiadalah karunia Allah dan rahmatNya kepada engkau, nescaya bercita2 satu golongan diantara mereka itu untuk menyesatkan engkau. Padahal tiadalah mereka akan menyesatkan melainkan diri mereka sendiri; dan mereka tiada akan membahayakan kepada engkau sedikit pun. Allah telah menurunkan Kitab dan hikmah kepada engkau dan mengajarkan engkau apa2 yang tiada engkau ketahui. Adalah karunia Allah Maha besar terhadap engkau (113)


“Hai orang2 yang beriman, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan Kitab yang diturunkan kepada RasulNya dan Kitab yang diturunkan sebelum itu. Barang siapa yang kafir (engkar) akan Allah, MalaikatNya, Kitab2nya, Rasul2Nya dan hari kemudian, maka sesungguhnya telah sesat ia dengan kesesatan yang jauh (136)


“Sesungguhnya Allah telah menurunkan kepada mu didalam Kitab, bahawa bila kamu mendengar ayat2 Allah, diengkari orang akan ia dan diperolok2annya, maka janganlah kamu duduk bersama mereka, sehinggalah mereka masuk dalam perkataan yang lain. (Jika kamu duduk bersama mereka) nescaya kamu seumpama mereka. Sesungguhnya Allah menghimpunkan orang2 munafik dan orang2 kafir sekaliannya didalam neraka jahanam (140)


“Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepada mu dalil (keterangan) dari pada Tuhan mu dan telah Kami turunkan kepada mu Nur (cahaya) yang menerangi (174)


QS al Maa-idah (5)


“Dengan Kitab itu Allah menunjuki orang yang mengharapkan keredhaanNya kepada jalan selamat dan mengeluarkan mereka dari gelap gelita kedalam terang benderang dengan izinNya serta menunjuki mereka kejalan yang lurus (16)


“Kalau mereka beriman kepada Allah dan Nabi dan apa2 yang diturunkan kepadanya, nescayalah tiada mereka mengangkat orang2 kafir jadi wali tetapi kebanyakan mereka orang2 fasik (81)


“Orang2 yang kafir dan mendustakan ayat2 Kami, mereka itulah penghuni neraka (86)


QS al An’am (6)


“Jika Kami turunkan kepada engkau Kitab dikertas, sehingga mereka pegang dengan tangan mereka sendiri nescaya orang2 yang kafir itu berkata : Ini tidak lain, hanya sihir yang terang (7)


“Katakanlah : Apakah saksi yang lebih besar lagi? Katakanlah : Allah yang menjadi saksi antara aku dan kamu. Telah diwahyukan kepada ku al Quran ini supaya ku beri khabar takut kepada mu dan kepada oang yang telah sampai al Quran kepadanya. Adakah pantas kamu akui bahawa ada Tuhan2 yang lain bersama Allah? Katakanlah : Aku tiada mengakui (yang sedemikian itu). Katakanlah : Sesungguhnya Dia hanya Tuhan yang Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan. Orang2 yang Kami anugerahi Kitab, mereka mengenalinya (Muhammad) seperti mereka mengenali anak2 mereka sendiri. Orang2 yang telah merugikan diri sendiri ialah orang2 yang tiada beriman.Siapakah yang terlebih aniaya dari orang2 yang mengadakan kebohongan terhadap Allah atau orang yang mendustakan ayat2Nya? Ssungguhnya tiadalah menang orang2 yang aniaya (19 - 21)


“Orang2 yang mendustakan ayat2 Kami , mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gelita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), nescaya sesatlah ia. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menunjukinya), nescaya ditunjukiNya keatas jalan yang lurus (39)


“Orang2 yang mendustakan ayat2 Kami, mereka akan ditimpa siksaan kerana mereka itu fasik (49)


“Berikan peringatan dengan al Quran akan orang2 yang takut bahawa mereka akan dihimpunkan kepada Tuhannya, tiada bagi mereka wali dan tidak pula penolong selain daripadaNya, mudah2an mereka bertaqwa (51)


“Kaum engkau mendustakan ayat2 ini, pada hal ia suatu kebenaran. Katakanlah : Bukanlah aku menjadi wakil atas kamu (66)


“Apabila kamu lihat orang2 yang bercakap2 (memperolok2an) ayat2 Kami, maka berpalinglah engkau daripada mereka, sehingga mereka bercakap2 tentang perkara lain. Jika engkau lupa kerana syaitan, maka janganlah kamu duduk bersama kaum yang aniaya, setelah engkau ingat demikian itu (68)


“Sesungghunya telah datang kepada mu beberapa keterangan dari Tuhan mu. Barang siapa yang melihat (menerima keterangan itu) , maka bahagialah) bagi dirinya; dan barang siapa yang buta (tiada menerimanya), maka celakalah atas dirinya. Bukanlah aku orang yang menjaga perbuatan mu . Demikian Kami terangkan beberapa ayat dan supaya orang2 kafir berkata : Engkau telah mempelajari (kitab2 lama); dan supaya Kami terangkan ayat2 itu kepada kaum yang mahu mengetahui. Ikutlah apa2 yang diwahyukan kepada mu daripada Tuhan mu. Tidak adalah Tuhan kecuali Dia dan berpalinglah daripada mereka yang musyrik (104 - 106)


“Adakah (patut) lain daripada Allah ku angkat menjadi Tuhan? Pada hal Dialah yang menurunkan Kitab kepada mu dengan seterang2nya. Orang2 yang Kami anugerahi Kitab, mereka itu mengetahui, bahawa al Quran itu daripada Tuhan mu dengan sebenarnya, sebab itu janganlah engkau termasuk orang2 yang bimbang. Telah tamat kalimat Tuhan mu dengan kebenaran dan keadilan. Tiadalah yang mengubah kalimatnya; dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui (114 - 115)


“Inilah Kitab yang Kami turunkan lagi diberkati; sebab itu ikutilah dia dan bertaqwalah, mudah2an kamu mendapat rahmat. (Kami turunkan Kitab itu) supaya jangan kamu berkata : Sesungguhnya Kitab itu hanya diturunkan kepada dua golongan (Yahudi dan Nasrani) dan sesungguhnya kami lengah (tidak mahu) mempelajarinya. Atau (supaya jangan) kamu berkata : Kalau sekiranya diturunkan Kitab kepada kami, nescaya kami lebih mendapat petunjuk daripada mereka. Sesungguhnya telah datang kepada mu keterangan dari Tuhan mu, serta petunjuk dan rahmat. Maka siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mendustakan ayat2 Allah dan berpaling daripadanya. Nanti Kami akan balasi orang2 yang berpaling daripada ayat2 Kami dengan sejahat2 siksaan, sebab mereka itu berpaling (155 - 157)


Berikut itu sebahagian firman Allah SWT (al Baqarah – al An’am), InsyaAllah akan disiarkan dari QS seterus2nya disiri akan datang. Sesungguhnya tiada lain, melainkan perkhabaran genbira kepada yang beriman dan satu peringatan kepada yang engkar. Apabila dibacakan kepada mereka al Quran bersama keterangan2nya, maka orang2 yang beriman dan bertaqwa kepada Allah, tiada ia akan menentang apalagi menjiddal akan ayat2Nya itu! Sekian, Wassamualaikum.