IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Khamis, 31 Januari 2013

MARILAH BERDOA




بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Dan apabila hamba hamba Ku bertanya  kepada mu tentang Aku, maka jawablah bahawasanya Aku adalah dekat. Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada Ku, maka hendaklah memenuhi Ku (segala perintah) dan hendaklah mereka beriman kepada Ku, agar mereka selalu berada didalam kebenaran (2:186)  

Saudara ku sekalian, catatan terdahulu Allah SWT menegaskan dari QS 14:7 bahawa manusia semestinya bersyukur dan berterima kasih bagi setiap yang didatangkan samada berbentuk kesusahan dan kesulitan atau pun kesenangan dan kesusahan. Kehendak Tuhan yang Maha Pencipta selalu tidak menepati kehendak citarasa manusia itu, namun Alah SWT mahukan yang terbaik untuk hamba_NYA. Mungkin sahaja yang diperkenankan hanya sebahagian, namun jika bersyukur dan berterima kasih maka Allah hu taala akan memberikan tambahan rahmat dan nikmat yang lebih banyak. Marilah selalu mengucapkan rasa s y u k u r  dan  t e r i m a kasih!!!

BerFirman Tuhan Pencipta kalian : Berdoalah kalian kepadaKu, Aku akan kabulkan bagi kalian. Sesungguhnya orang orang yang sombong dari beribadah, maka mereka semua akan masuk neraka Jahannam dengan hina (40:60)

Kembalikan segalanya kepada Tuhan dengan bersyukur dan berterima kasih kerana segala sesuatu itu samada baik atau buruk hanya sebagai ujian yang menuntut sifat tawakal dan  keimanan untuk tingkatan ketaqwaan kepada Tuhan yang Maha Pencipta. Manusia itu sememangnya berkendak kepada keinginan untuk memuaskan hatinya, sebaliknya sifat kehambaan selayaknya tiada upaya untuk mendapatkan sesuatu itu mengikut kemahuannya melainkan seizin_Nya. Allah SWT Maha Pengasih lagi Maha Penyayang membuka seluas luasnya kesempatan untuk manusia bermunajat bermohon kepadanya, malahan diajarkan doa doa terbaik melalui Kalamullah. Bersyukurlah diatas peluang dan berterima kasih dengan doa doa yang diajarkan. Mari bersyukur, berterima kasih dan berdoa, sesungguhnya Tuhan Maha Pemberi dan melimpah ruah rahmat dan nikmat kepada hamba_Nya.  

Maka Tuhan perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal perbuatan orang yang bertaubat dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, sebahagian dari kamu dari sebahagian yang lain; maka orang orang yang berhijrah, dan yang diusir dari tempat tinggalnya, dan juga yang disakiti kerana agama Ku, dan mereka membunuh dan terbunuh, sesungguhnya Aku akan hapuskan kesalahan kesalahan mereka, dan sesungguhnya Aku akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya sungai sungai, sebagai pahala dari sisi Allah. Dan di sisi Allah jualah sebaik baiknya pahala (3:195)

Allah SWT mengajarkan doa doa melalui Kalam_Nya menunjukkan hubungan Pencipta dengan yang diciptakan tersangat dekat!  Pasti datang rasa keasyikan dan tawaduk kepada Tuhan. Sebenarnya tidak perlu manusia itu berdoa sesuka hati mengikut citarasanya yang terkadang jelas dari hawa nafsu semata. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana apa yang terbaik untuk manusia. Diturunkan sebahagian doa doa daripada Kitabullah, al Quran nulKareem Kalamullah. Mudah mudahan mendapat perhatian dan menjadi kecenderungan kepada Ikhwan untuk dijadikan amalan. insyaALLAH.          

Ya Tuhan kami! Terimalah dari kami, sungguh Engkaulah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui (2:127)

Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka  (2:201)

Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta tolonglah kami terhadap kaum yang kafir (2:250)

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau hukum kami apabila kami lupa atau kami salah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan atas orang orang sebelum kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebani kami pada kekuatan yang tidak ada bagi kami dan berikan kemaafan dan keampunan bagi kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah pelindung kami, maka tolonglah kami dari kaum yang kafir (2:286)

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau palingkan hati hati sesudah Engkau memberikan petunjuk kepada kami dan berikanlan untuk kami dari sisi Mu rahmat. Sesungguhnya Engkau Maha Pemberi (3:8)

Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah dosa dosa kami dan bebaskanlah kami dari siksa api neraka (3:16)

Wahai Tuhan ku! Berikanlah kepada ku dari sisi Engkau anak keturunan yang baik. Sungguh Engkau Mendengarkan doa (3:38)

Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah bagi kami dosa-dosa kami dan tindakan berlebih lebihan kami didalam urusan kami dan tetapkanlah tapak pendirian kami; dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir (3:147)

Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari negeri ini, yang zalim penduduknya, dan berikanlah untuk kami dari sisi Mu pelindung dan berikanlah untuk kami dari sisi Engkau penolong (4:75)

Ya Allah, Tuhan kami! Turunkanlah kepada kami hidangan dari langit, ianya bagi kami hari raya, bagi orang orang yang bersama kami dan orang-orang yang datang setelah kami dan tanda tanda dari Engkau dan berilah kami rezki dan Engkaulah sebaik baik Pemberi rezki (5:114)

Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami bersama orang-orang yang zalim (7:47)

Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kepada kami kesabaran, dan wafatkan kami sebagai orang orang yang berserah diri (7:126)
                                                             
Wahai Tuhan ku, berilah keampunan kepada ku dan kepada saudara ku dan masukanlah kami kedalam rahmat  Mu dan Engkau Zat paling Pengasih dari segala yang mengasihani (7:151)

Wahai Tuhan ku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sholat dan dari keturunan ku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa ku (14:40)

Wahai Tuhan ku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah merawat ku semasa kecil (17:24)

Wahai Tuhan ku! Masukanlah daku ke tempat masuk yang benar dan keluarkanlah aku dari tempat yang benar  dan jadikanlah bagi ku dari sisi Mu yang menolong  (17:80)

Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami dari sisi Engkau dan sempurnakanlah bagi kami urusan kami dengan petunjuk (18:10)

Wahai Tuhan ku, lapangkanlah bagiku, dada ku (20:25)

Wahai Tuhan ku, tambahilah kepada aku ilmu (20:114)

Wahai Tuhan ku, turunkanlah daku di tempat turun yang berkat, dan Engkau adalah sebaik-baik Pemberi tempat (23:29)

Wahai Tuhan ku, Tolongah daku, kerana apa yang telah mereka dustakan kepada ku (23:26: lihat juga 39)

Wahai Tuhan ku, berikanlah keampunan dan kurniakan rahmat, dan sememangnya Engkaulah sebaik baik Pemberi rahmat! (23:118)

Wahai Tuhan kami, sisihkanlah kami azab neraka Jahannam,  sesungguhnya azab seksanya itu kekal (25:65)

Wahai Tuhan kami, anugerahi kepada kami  isteri isteri kami dan keturunan kami penyejuk mata kami dan jadikanlah kami  imam ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa (25:74)

Wahai Tuhan ku, selamatkanlah daku dan keluarga serta pengikut pengikut ku dari apa yang dikerjakan oleh golongan mereka itu (26:169)

Wahai Tuhan ku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat Mu yang Engkau kurniakan kepada ku dan kepada ibu bapa ku, dan supaya aku mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkanlah daku dengan limpah rahmat Mu dalam golongan hamba hamba Mu yang soleh (27:19)

Wahai Tuhan ku, selamatkanlah daku dari kaum yang zalim. Mudah mudahan Tuhan ku menunjukkan jalan yang benar kepada ku ( 28:21&22)
                                                                                       
Wahai Tuhan ku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang kebajikan yang Engkau berikan (28:24)

Wahai Tuhan ku, tolonglah daku terhadap kaum yang berbuat kerosakan (29:30)
                                
Wahai Tuhan kami! Rahmat Mu dan Ilmu Mu meliputi segala galanya; maka berilah ampun kepada orang orang yang bertaubat serta menurut jalan Mu, dan peliharalah mereka dari azab neraka (40:7)

Saudara ku sekaliannya, berikut itu hanyalah sebahagiannya sahaja yang sempat menjadi catatan. Sesungguhnya kehidupan manusia ini hanyalah diatas limpahan rahmat dan nikmat daripada Allah hu taala. Manusia itu sendirinya sangat lemah, hanyasanyalah manusia itu bermohon kepada Tuhan, manakala Allah SWT Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada hamba_Nya, sesungguhnya Dia tidak pernah memungkiri janji janji_Nya.

Wahai Tuhan kami! Kepada Engkaulah kami berserah diri, dan kepada Engkaulah kami bertaubat, serta kepada Engkaulah jua tempat kembali. Wahai Tuhan kami! Jangan Engkau jadikan kami fitnah bagi orang orang yang kafir dan ampunilah kami. Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana (60:4&5)

Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan Rahmat Mu (59:10)

Amin amin amin ya muji basa ilin, ya ROBB
Alhamdulillah dan t e r i m a ka s i h!!!
Wassalam