IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Ahad, 27 Disember 2009

BICARA MAAL HIJRAH 1431 (iii)

QODEEMNYA AL QURAN SEBAGAI PEDOMAN HIDUP



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ ِفيهِ هُدَى لِلْمُتَّقِينَ

“Kitab al (Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi orang yang bertaqwa” QS al Baqarah 2:2



Al Quran merupakan sebuah kitab yakni ketetapan yang diwahyukan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW dengan perantaraan malaikatNya iaitu Jibril AS untuk disampaikan kepada umat manusia keseluruhannya. Semua ketetapan yang terdapat didalam al Quran merupakan suatu kepastian yang telah terjadi, sedang terjadi dan pasti akan terjadi. Ini membawa erti bahawa semua ayat2 al Quran itu benar, tidak ada sedikit pun keraguan dan sebagai petunjuk kepada orang2 yang bertaqwa. Al Quran merupakan ketetapan yang qodeem, yang berlaku bila2 sahaja waktunya; dahulu, sekarang mahu pun dimasa2 akan datang. Maka seperti dahulu selepas kewafatan Nabi SAW telah ada Pemimpin yang didatangkan sebangai penyambung risalah Allah ini, dimana dimasa akan datang juga pasti didatangkanNya yang seumpama itu, namun kini juga telah didatangkan seorang Pemimpin yang sedemikian membacakan kalam2 Tuhan untuk mengajak manusia kembali kepada Allah dan Rasul. Sebagaimana firman Allah yang berikut, QS al Isra’ 17:105


وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَآأَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا

“Dan kami turunkan (al Quran) itu dengan sebenar2nya dan al Quran itu telah turun dengan (membawa) kebenaran. Dan Kami tidak mengutus kamu, melainkan sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan”


Wajib bagi manusia semuanya yang ngaku2 Islam dan beriman kepada Allah SWT untuk percaya kepada al Quran, kerana al Quran merupakan kalam Allah yakni berupa ucapan2 dari Allah kepada hamba2Nya disetiap masa dan zaman ketikanya. Maka, jika terdapat manusia yang tidak mempercayai al Quran dan mendebatkannya, orang itu adalah seorang manusia kafir yang nyata!


مَايُجَادِلُ فِي ءَايَاتِ اللهِ إِلاَّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَلاَ يَغْرُرْكَ تَقَلُّبُهُمْ فِي الْبِلاَدِ

“Tidak ada yang memperdebatkan tentang ayat2 Allah, kecuali orang2 yang kafir. Kerana itu janganlah pulang balik mereka dengan bebas dari satu kota kesatu kota yang lain memperdayakan kamu” QS al Mu’min 40:4. Allah telah membuat perumpamaan kepada mereka yang ngaku2 ulama dan pandai agama itu hanya memperdayakan manusia dengan ilmunya demi kepentingan pribadinya semata2 dengan ceramah, tazkirah mahu pun usrah tetapi sebaliknya mereka mencari kemasyhuran, kuasa dan kekayaan. Mereka sendiri tidak berbuat seperti apa yang mereka perkatakan, samalah maksudnya mempertikaikan kalam2 Tuhan walaupun secara diam2!


Diantara lain sikap orang2 kafir itu apabila dibacakan al Quran dan keteranganya banyak kali disebut Allah didalam firmanNya, seperti dua ayat berikut ini. QS al Qalam 68:15:-


إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ ءَايَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ اْلأَوَّلِينَ

“Apabila dibacakan kepadanya ayat2 Kami, ia berkata: (Ini adalah) dongengan2 orang2 dahulu kala”


وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَآأَنزَلَ اللهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَآأَلْفَيْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنَآ أَوَلَوْكَانَ ءَابَآؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلاَ يَهْتَدُونَ


“Dan apabila dikatakan kepada mereka : Ikutlah apa yang telah diturunkan Allah. Mereka menjawab: ( Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami. (apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apa pun, dan tidak pula mendapat petunjuk?” QS al Baqarah 2:170.


Akhirnya, bagaimana dan apakah yang dimengertikan dengan maksud BERIMAN (PERCAYA) KEPADA KITAB? Mungkinkah sekadar membacanya dengan kelunakkan suara dengan berlagu, bertaranum dan mengikut hukum panjang, pendek dan dengungnya sahaja sudah dikira beriman seseorang itu kepada kitab, sedangkah tidak memahami maksud kehendak dan pengajaran darinya? Mampukah melalui cara yang sedemikian itu, seseorang pembaca mahu pun sipendengar dapat menghayati al Quran seperi yng dikehendaki oleh Allah SWT? Hakikatnya, hanya sekadar ngaku2 je le………..!!!


وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأْنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

“Dan apabila dibacakan al Quran, maka dengarkanlah baik2 dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat” QS al a’raf 7:204


Walaupun pembicaraan ini agak ringkas, namun adalah diharapkan dapat memberikan kefahaman kepada semua, bahawa al Quran sesungguhnya menepati dan bersesuaian dengan setiap masa dan zaman. Tidaklah ada diantara manusia yang berani mengatakan ianya telah tidak sesuai lagi dizaman yang dikatakan serba moden dan canggun ini. Bukanlah al Quran itu mesti mengikuti peredaran zaman, namun sebaliknya zamanlah yang sepatutnya mengikuti al Quran itu disetiap masa dan ketika. Tidak ada sebarang perubahan atau penambahan waima satu titik pun bagi menyesuaikanya dengan kehendak manusia pada waktu2nya. Sekiranya ada yang sedemikian, maka orang itu adalah engkar (kafir) dan akan mendapat siksa yang azab lagi pedih dari Tuhan. Mereka akan mendapat kehinaan didunia dan akan dihumbankan didalam neraka serta kekal didalamnya diakhirat kelak.


KHALIFAHhimpass akan terus2an menyeru semua manusia bersatu dibawah kepimpinan yang telah datang dengan membacakan al Quran dengan pengajaran2nya untuk mengajak kembali kepada Allah dan Rasulnya. Ini adalah khabar gembira kepada yang mahu beriman dan satu peringatan kepada yang engkar. Mengapa kamu tidak sadar dan tidak mahu berfikir? ………Fazzakir innama anta muzakkir.


Amin, amin, amin, ya muji basa ilin, walhamdulillahhirobilalamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan