IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Selasa, 30 September 2014

ALLAH, ROSUL & PEMIMPIN



DAHULU BERLAKU AKAN DATANG BERLAKU
DAHULU DAN AKAN DATANG ITU SEKARANG BERLAKU
_____________________________________________
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Aku menulis bukan mengarang! Bukan seorang penulis terlatih. Tidak ada bakat dan tidak pula berhasrat mau menjadi pengarang ternama. Sesungguhnya aku mahu memberitahukan atau lebih tepatnya ‘menyampaikan yang benar dari Tuhan’ Terfikir juga kalau dijemput berucap diatas pentas ceramah mungkin lebih efektif, tetapi tiada tauliah dari Jabatan Penjaga Agama; maka tiada siapa berani jemput pun. Bukan takut tetapi rasa cemas juga berdepan dengan audience secara terbuka. Gabra dan nervous, mungkin lain kali boleh dicuba! Akhirnya aku tulis tanpa tau teknik penulisan. Ada yang kata salah disisi undang undang cetak pemerentah, tapi kalau dipohon pun tentu tak lulus punya. Biarlah salah pada mereka asalkan yang ditulis itu benar! Bukan untuk jadi terkenal dan popular. Bukan tunjuk pandai, sememang tidak pandai pun. Jauh sekali untuk mengajarkan, ilmu kurang dan mohon diajarkan. Aku bukan ustaz apa lagi tok guru! Amal ibadat sangat sedikit dan tolong tunjukkan. Tidak sesekali mau berbalah atau menyalahkan sesiapa sahaja, baik individu atau pun organisasi tertentu. Aku sekadar menyampaikan kebenaran yang dari Tuhan iaitu Kitabullah al Quran nulKareem, Kalamullah.

2:159  Sesungguhnya orang orang yang menyembunyikan apa apa yang Kami turunkan, diantara beberapa keterangan dan petunjuk, setelah Kami terangkan kepada manusia dalam Kitab, nescaya mereka itu dikutuki Allah dan dikutuki oleh mahkluk yang boleh mengutuki

Sebenarnya ketakutan yang amat dirasakan.  Takut kepada kutukan Allah SWT dan segala mahkluk yang boleh mengutuki kepada barang siapa yang menyembunyikan Kalamullah. Sewajarnya mahu aku berlepas diri dari kutukan kutukan yang Allah SWT firmankan diatas. Sehubungan itu, aku menuliskan kebenaran daripada Tuhan ku sebagai amanah dan tanggung jawab terhadapNYA. Tiada alasan dan sebab musabab munasabah untuk disembunyikan. Aku tidak melahirkan ideologi baru, bukan ilmu baru, juga tiada amalan baru...tidak dan bukan agama baru!!!

38: 87  Katakanlah: Aku tidak meminta upah sedikit pun kepada mu atas dakwah ku; dan bukanlah aku termasuk orang orang yang mengada adakan (bohong)

Oleh itu segala sesuatunya, aku serahkan kepada Allah hu taala.
Wassalam.

SUNNAHTULLAH

48:23 Sebagai suatu Sunnatullah yang telah berlaku sejak dahulu, kamu sekali-kali tiada akan menemukan perubahan bagi Sunnatullah itu

Disampaikan kebenaran yang daripada Allah SWT. Kalamullah menyampai kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibril AS. Nabi SAW menerimanya untuk disampaikan kepada para sahabat, keluarga dan pendokong baginda. Mereka itu beriman dan  menyampaikan kepada manusia manusia lainnya, lalu mereka juga beriman dan menyampaikan kepada yang lain seterusnya. Begitu berlaku dan berulang dari zaman kezaman dan sudah menyampai pada ketika dan saat ini. Sesungguhnya Kalamullah itu terlebih dahulunya untuk diri sendiri dan menjadi tanggung jawab untuk menyampaikan kepada sekaliannya. Semoga diterima dan beriman, maka sampaikanlah kepada yang lain, dan mereka yang menerima dengan keimanan juga akan menyampaikan kepada manusia manusia berikutnya. Sedemikian itulah syiar Islam itu berkembang. Menerima dan beriman lalu  menyampaikan Kalamullah dari semulanya hingga keakhirat; sedemikian itu menyampai pula kepada awalnya dari Allah hu taala. Dahulu berlaku, akan datang pasti berlaku; dahulu dan akan datang itu kini sedang berlaku. Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Tiada kebenaran selain dari Kitabullah, al Quran nulKareem-Kalamullah.

39:33 Dan orang yang membawa kebenaran dan mereka yang membenarkan, mereka itulah orang orang yang bertaqwa

Sedemikian itu gelagat urutan diatas mengunjur kedepan, apabila dikebelakangkan maka  menyampai semula kepada Nabi Muhammad SAW  dan kepada Allah hu taala yang menurunkan Kalamullah tersebut seperti bermulanya. Awal dan akhir daripada Allah SWT.  Urutan ini Sunnahtullah yang tidak berubah sehingga kiamat. al Quran itu hidup dan berjalan. Ianya mukjizat sepanjang zaman. Allah SWT tidak pernah menyalahi janji janjiNYA. Kalamullah menyampaikan kepada kepada manusia lalu diterima dan disampaikan pula kepada yang lain. Dahulu sudah berlaku, akan datang pasti berlaku; dahulu dan akan datang itu sekarang sedang berlaku. Jika sedemikian itu maka seseorang itu benar beragama Islam, sebagai umat Nabi SAW dan seorang hamba Tuhan yang bertaqwa!

3:179 Allah sekali kali tidak akan membiarkan orang orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini, sehingga Dia menyisihkan yang buruk (munafik) dari yang baik (mukmin). Dan Allah sekali kali tidak akan memperlihatkan kepada kamu hal hal yang ghaib, akan tetapi Allah memilih siapa yang dikehendakiNYA di antara Rosul rosulNYA. Kerana itu berimanlah kepada Allah dan Rosul rosulNYA; dan jika kamu beriman dan bertakwa, maka bagi mu pahala yang besar

IMAN DAN TAQWA

Wahai orang orang yang beriman…!’

Benar! Kamu beriman dan Allah SWT tidak pernah berburuk sangka dalam firman firmanNYA.

Fitrah bagi manusia, bahawa beriman (percaya) adanya Tuhan dan beriman kepadaNYA.  Sedari dahulunya, sejak Adam AS sehingga sekarang  manusia beriman kepada Tuhan. Semuanya percaya keujudan Tuhan yang Maha Hebat pada nama dan sifatNYA.   DIA menciptakan manusia, manakala manusia terasakan akan kelemahan sebagai hambaNYA. Keujudan Tuhan itu diakui manusia sejagat, samada Tuhan itu mendatangkan keterangan tentangNYA atau yang diada adakan oleh manusia cerita tentang Tuhan mengikut citarasa. Kedapatan manusia itu beriman kepada Tuhan dengan percampuran antara haq dan bathil. Keduanya bercampur baul tersangat mesera Kebanyakan manusia beriman kepada Tuhan dengan menyebut namaNYA Allah hu taala, namun diperlambangkan dengan berhala berhala secara sedar mau pun tidak.

Benar! Beriman kepada Tuhan hanya kepada Allah SWT, namun bukan mengikut citarasa kesesuaian manusia, sehinggakan keimanan itu berada didalam kepelbagaian cara dan bentuk. Seseorang dikatakan sebagai Wali Tuhan dengan ilusi magis ghaib dan perkara pelik bin ajaib merekayasa keujudan Tuhan mempengaruhi orang lain untuk beriman.  Sangat ramai juga manusia yang berTuhan dengan logik aqal yang sentiasa tertipu dengan fikirannya.  Sesungguhnya aqal fikir manusia sangat terbatas, jika diikuti terus ianya menjadikan dirinya sebagai Tuhan. Selebihnya kebanyakan manusia itu hanya mengada adakan Tuhan dan iman didalam dada. Ilusi, logik aqal, rasa rasa didalam hati sebenarnya menipu, mimpi dan sekadar duga duga sahaja tentang Tuhan yang ianya beriman.  Semuanya itu sangat terbatas dan manusia itu tidak sebijak mana, melainkan teserlah kemunafikan, kefasikan, kemusyrikan dan kekufuran terhadap Allah SWT! Manusia hanya makhluk ciptaan Allah yang Maha Pencipta dan Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Ketetapan dan ketentuan bahawa Allah hu taala itu Tuhan sesungguhnya sangat terang dan nyata dihadapan mata, dapat didengar dan dirasa. Manusia punya mata tetapi buta tidak melihat, terpinga tidak mendengarkan kerana tuli dan hatinya mati tidak merasakan. Sesungguhnya Allah SWT itu berKalam : Tiada Tuhan selain ALLAH! Seruan Allah hu taala sentiasa berkumandang membersihkan manusia dari kesilapan iman dan segala keburukan sikap ketingkatan ketaqwaan kepadaNYA.

KITABULLAH aL QURAN nulKAREEM-KALAMULLAH

3:138 Quran ini adalah keterangan untuk manusia, jadi pentunjuk dan pengajaran bagi orang orang yang bertaqwa
Belum benar beriman kepada Allah SWT tanpa petunjuk dan pengajaran yang dariNYA.  Tiada petunjuk selain al Quran nulKareem. Hanya Kitabullah-Kalamullah yang membenarkan bagi menentukan samada yang selainnya itu benar betul mau pun benar salah. Sesungguhnya beriman kepada Allah SWT terlebih dahulu dengan menerima kepada Kitabullah secara sukarela atau pun terpaksa! Al Quran itu BENAR! Kalamullah memperjelaskan segala sesuatu yang sebenarnya manusia tidak pernah tau termasuk perihal diri, apa lagi tentang Tuhannya. Sesungguhnya Allah hu taala akan mengajarkan kepada sesiapa yang menerima dan beriman kepada tingkatan taqwa kepadaNYA. Sesungguhnya ketaqwaan itu menyampaikan manusia kembali kepada Allah SWT. Untuk kembali kepada Empunya Kalam, terlebih dahulu dengan mengikuti Kalam kalamNYA! Manusia yang menolak dan menentang Kalamullah samalah ertinya menentang Tuhan dan akan sentiasa didalam kesesatan yang nyata tiada petunjuk untuk kembali menemui Tuhan.

Disebutkan bahawa beriman kepada Kitabullah adalah yang ke4 dari Rukun Iman 6 perkara. Apalah yang ada pada nombor itu, namun sangat jelas bahawa tanpa Kitabullah,al Quran nulKareem-Kalamullah, manusia itu tiada sedikit pun pengetahuan berkenaan rukun yang selainnya itu. Sesungguhnya untuk beriman kepada Allah SWT, Malaikat, Rosul, hari akhirat serta  qhda dan qhdr Tuhan hanya dengan petunjuk Kalamullah. Tanpa petunjuk Kalamullah, segalanya hanyalah omong kosong semata.

7:52 Sesungguhnya telah Kami datangkan Kitab kepada mereka, serta kami terangkan didalamnya dengan ilmu Kami, menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman

Allah SWT mendatangkan Kitabullah, al Quran nulKareem Kalamullah kepada manusia itu bukan seperti senaskah buku yang dibeli ditoko. Manusia sangat memuliakan buku tersebut dengan meletakannya ditempat tinggi diatas almari. Buku tersebut sebagai Kitab Suci bagi mereka sehinggakan takut untuk memegangnya; takut terlangkah maka disimpan didalam laci. Petikan Ayat ayatnya ditulis bergulung gulung sehingga sukar dibaca atas nama seni khat untuk digantung didinding rumah atau pejabat sebagai perhiasan, selainnnya untuk menghalang syaitan daripada masuk dan selebihnya supaya malaikat rahmah yang  bertandang datang membawa rezki melimpah ruah. Oleh yang sedemikian itu, sesungguhnya manusia tidak mendapat petunjuk dan rahmat Tuhan, apa lagi beriman kepada Kalamullah itu dengan sebenar benarnya. Mereka sekadar bersangka dengan anggapan bahawa sudah beriman dan Islam dengan hanya memiliki senaskah al Quran yang disusun rapi diatas rak buku.

1:6 Tunjukilah kami jalan yang lurus.

Manusia menganiaya dirinya sendiri, sedangkan Allah SWT tidak pernah menzalimi manusia. Sewajarnya Kitab yang dikatakan suci itu mensucikan manusia, sebaliknya bersalahan bagi mereka untuk memegangnya apa lagi untuk membaca kerana ‘tiada air sembahyang!’ Sungguh pun mereka membacanya hanyalah alunan suara yang terasa bagai buluh perindu, sedangkan tidak mengerti maksud apa lagi dijadikan petunjuk kepadanya. Amalan membacanya dengan mengharap kepada pahala dan syurga dari Tuhannya! Lebih lebih lagi mereka berwuduk tanda suci untuk bersholat, wajib ketikanya membaca Surah Fateha namun sebagai burung kakaktua yang biul yang pandai mengucapkan ‘selamat pagi’ sedangkan ketikanya waktu malam. Tidak pernah tau apa yang diucapkan! Dengan Maha Kasih dan SayangNYA, sesungguhnya jalan lurus sentiasa terbentang dihadapan manusia samada bagi mereka yang membuat permohonan dalam sholat fadhunya sebayak 17X atau pun tidak pernah bermohon! Manusia tidak pernah mengerti dengan apa yang dia perkatakan dan mengapa mereka berbuat!
 
Sangat jelas persoalan beriman kepada Kitabullah-Kalamullah akan merangkum 6 Rukun Iman. Perkiraan tersebut sangat menyangkut kepada 5 Rukun Islam seterusnya ketaqwaan terhadap Allah SWT. Kalamullah sebagai petunjuk yang lurus lagi benar terhadap keimanan seterusnya ketaqwaan terhadap Allah hu taala. Mencakupi 6 Rukun, 5 Rukun dan segala aspek kehidupan didalam al Quran itu. Sesungguhnya manusia itu akan kembali kepada Allah SWT, maka tentulah petunjuk jalan untuk menemuiNYA hanyalah Kalamullah.

16:104 Sesungguhnya orang orang yang tidak beriman kepada Ayat ayat Allah, maka Allah tiada memberi petunjuk kepada merekadan untuk mereka siksaan yang pedih

 (NOTA : kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan naskah penuh dari catatan diatas, bolehlah membuat permintaan kealamat email : himpass313@gmail.com) Terima Kasih313, Wassalam