IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Isnin, 10 Jun 2013

KAFIR itu ...



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

KAFIR
Bahasa al Quran ialah “KAFIR” 
Bahasa Melayu disebut ‘INGKAR’
Didalam Islam seseorang itu kafir disisi Allah SWT
kerana menolak dan menentang Kalamullah.

2:34 Dan ketika Kami berfirman kepada Malaikat : Sujudlah kamu kepada Adam. Maka bersujudlah mereka kecuali iblis; ia enggan dan takbur, dan adalah ia termasuk golongan orang orang kafir
Dikalangan manusia kebanyakannya tersangat beragama kepada Tuhannya termasuk berwatakan alim dan warak (bijak pandai) dengan sentiasa berbuat kebaikan serta kebajikan terhadap Tuhan, seperti Malaikat yang sentiasa bertasbih memuji Allah SWT, namun apabila dibacakan kepadanya Kalamullah, ianya menjadi seperti iblis yang enggan dan takbur ketika Tuhannya berKalam. Mereka yang terbaik bagaikan Malaikat itu menjadi seperti iblis yang kafir terhadap Kalamullah!     
Malaikat yang menjadi iblis terlebih dulunya merasakan mulia diri dan terpuji kerja baiknya kepada Tuhan menjadi sombong dan bongkak apabila memandang hina kepada Adam AS berKalamkan Kalamullah seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT. Iblis merasakan ia lebih berilmu dan banyak amalannya kepada Tuhan sehinggakan tidak layak baginya untuk tunduk dan patuh kepada Adam yang menyampaikan Ayat ayat Tuhan. Bijak pandai tidak dapat menerima Muhammad bin Abdullah yang ummi lagi gembala kambing menyerukan kepadanya Kalamullah.
15:39  Iblis berkata : Wahai Tuhan Pencipta ku, kerana Engkau menyatakan aku sesat  sungguh aku akan hiasi bagi mereka dimuka bumi dan sungguh aku akan menyesatkan mereka semuanya
Dahulu telah berlaku dan akan datang pasti berlaku; dahulu dan akan datang itu sekarang sedang berlaku! Allah hutaala sentiasa mendatangkan seorang Utusan dan Pemimpin (Khalifah)  hingga akhir zaman sebagai Utusan yang membaca dan menyerukan Kalamullah dikalangan manusia, namun akan ujud segolongan manusia yang kononnya lebih menolak dan menentang. Ternyatanya penentangan itu diketuai oleh orang orang yang merasakan lebih bijak dan pandai kerana ketinggian ilmu. Mereka melihatkan kewarakannya  dengan amalan yang banyak kepada Tuhan. Mereka merasakan diri terlebih layak dipilih Tuhan sebagai Pemimpin sehinggakan mereka akhirnya kafir seperti iblis. Ilmunya diselaputi kesombongan dan amalannya dihiasi dengan kepura puraan. Iblis berjaya  menyesatkan manusia sebagai mana ia sesat sehingga menjadi kafir.

4:59 Hai orang orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu.Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul, jika kamu benar benar percaya kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya
Setiap kali didatangkan Pemimpin berKalamkan Kalamullah, diketika itu iblis dan konconya syaitan memainkan peranan untuk menjayakan janjinya dengan Tuhan menyesatkan manusia. Kalau kepada Allah hutaala memanglah sentiasa mereka bertasbih memujinya. KeBaithullah mau saja saban tahun mereka berkunjung. Sentiasa ingin dekat dan hampir dengan Tuhan dengan sembahyang tidak tinggal serta berpuasa.  Ketika didatangkan Pemimpin, maujudnya terlebih dahulu menjadi pertikaian dikalangan mereka. Persoalan tentang asal usul, kekayaan. ketokohan ilmu dan amal selalu dipandang sangat rendah dan hina. Dengan sombong merasakan selayaknya hanya mereka sewajarnya dipilih oleh Tuhan sebagai Pemimpin.
Tidak kamu yang membuat  pilihan dengan mengkategorikan Pemimpin mengikut kemauan dan citarasa. Tidak berhak manusia membuat penentuan Pemimpin yang didatangkan itu. Tuhan Maha BerKehendak dan tidak tergagah Allah SWT dengan kehendak manusia.  Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah SWT mengadakan perujian keimanan dan ketaqwaan kepada manusia. Pemimpin dan Kalamullah didatangkan sebenarnya untuk menentukan barang siapa yang beriman dan kafir kepadaNYA. Seseorang yang tidak mentaati Pemimpin yang membacakan Ayat ayat Allah secara langsung tidak mentaati Rosulullah yang menyampaikan Kalamullah, maka secara mutlak ia menjadi kafir disisi Tuhan yang berKalam. Manusia yang beriman itu mentaati Allah SWT yang berKalam, mentaati Rusulullah SAW yang menerima Kalamullah dan Pemimpin yang membacakan Ayat ayat Allah hutaala.
3:101 Bagaimanakah kamu sampai menjadi kafir, sedangkan Ayat ayat Allah dibacakan kepada mu dan Rosul rosulNYA pun berada ditengah tengah kamu?
Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah, sesungguhnya ia telah diberi petunjuk dijalan yang lurus
Allah SWT sentiasa mendatangkan Rosul dan Pemimpin dikalangan manusia sebagai perantaraanNYA menyerukan KalamNYA. Kepimpinannya adalah terpimpin oleh Allah SWT dengan Kalam. Sesungguhnya Kalam Tuhan adalah petunjuk yang lurus untuk manusia. Sepatutnya tidak ada pertikaian. Sewajarnya dengan Kalamullah yang dibaca dan disampaikan itu tidak menjadi persoalan kepada kebenaran yang membawakannya. Sedemikian itu yang terdahulu dan yang kemudian dari sekarang ini. Sesungguhnya al Quran nulKareem, Kitabullah-Kalamullah itu hidup dan berjalan sentiasa dengan Pemimpin yang didatangkan. Ayat ayat Allah hutaala kekal sebagai mukjizat dan Qodeem hingga akhir zaman. Allah SWT sentiasa berKalam dan tidak pernah diam! Tuhan Seru Sekelian Alam; dahulu, akan datang dan sekarang! 
39:59 Ya! Sesungguhnya telah datang kepada engkau Ayat ayat Ku; lalu engkau dustakan. Dan engkau menyombongkan diri dan engkau termasuk orang orang yang kafir
al Quran itu bukan seperti yang boleh dibeli dikedai buku! Memiliki senaskah bukan hanya sebagai lambang beragama! Menghormatinya sebagai Kitab Suci bukan dengan meletakan ditempat tinggi! Bukan melagukan Ayat ayat Allah hutaala dengan kemerduan suara didalam pertandingan untuk menjadi johan! Mempelajari tajweed; bunyi panjang pendek bukan kerana takut berdosa jika tersilap sebutan! Kitabullah bukan dibacakan kepada orang yang mati! Khatam 30 juz bukan untuk pahala yang banyak dibulan Ramadhan! Kalamullah bukan digantung didinding rumah untuk menghalau hantu syaitan dan beharap Malaikat Rahmah yang datang berkunjung!
Didatangkan Allah SWT seseorang dari kalangan manusia itu yang membawakan Ayat ayatNYA. Allah hutaala mendatangkan seorang pemimpin yang menyerukan Kalamullah kepada manusia tanpa ragu ragu untuk menyampaikan. Pemimpin yang dari Tuhan tiada kepentingan pribadi, bukan dengan ketinggian ilmu dan banyak amalannya mencari pengaruh dan populariti supaya orang ramai menghormati dan mengagungkannya. Allah SWT mendatangkan Pemimpin yang bukan sebagai tok guru untuk mengajarkan bagi mempunyai bilangan anak murid yang ramai. Pemimpin itu tidak membentangkan ideology, pendapat dan pandangan dari aqal fikirnya untuk memenangkan agama bagi kesejahteraan ummat.
3:164 Sungguh Allah telah memberi karunia kepada orang orang yang beriman ketika Allah mengutus diantara mereka seorang Rosul dari golongan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka Ayat ayat Allah membersihkan (jiwa) mereka, dan mengajarkan kepada mereka al Kitab dan al Hikmah. Dan sesungguhnya sebelum itu, mereka adalah benar-benar dalam kesesatan yang nyata
Kitabullah adalah ketetapan dari Allah SWT yang dibawa oleh Utusan dan Pemimpin yang didatangkan. Sebenarnya manusia bijak pandai (ahli kitab) mengetahui perkara tetapi menyembunyikan, sebaliknya mereka menjadi ahli yang menentukan ketetapan pula dengan ilmu dan aqal fikirnya! Semuanya mengujudkan perbalahan sesama manusia kerana ketetapan yang dibuat oleh mereka. Kelihatan manusia sudah terbagi bagi kepada kumpulan, jemaah, aliran, jalan, jurusan dan sebagainya sehinggakan langsung tiada persamaan untuk bersatu. Masing masing mengakui dipihak benar dengan menyalahkan pihak yang lain. Tiada persaudaraan melainkan permusuhan berpanjangan sehingga berbunuhan! Iblis mempengaruhi aqal fikir dengan ide ide yang kononnya terlebih baik mengatasi Kalamullah yang disampaikan. Sesungguhnya menyanggah dan menentang Kalamullah manusia itu sentiasa tidak mendapat petunjuk melainkan dibawah telunjuk iblis yang menyesatkan sepanjang masa.Sedemikian itulah manusia menjadi kafir disisi Allah hutaala seperti mana iblis kafir dan dilaknatiNYA hingga akhirat.
3:70&71 Hai ahli kitab, mengapa kamu kafir akan ayat ayat Allah, sedangkan kamu mengakuinya? Hai orang orang ahli kitab, mengapakah kamu mencampurkan yang hak dengan yang bathil dan kamu sembunyikan yang hak itu, sedangkan kamu mengetahuinya?
Inilah kebenaran yang daripada Allah SWT. Kalamullah menyampai kepada  Muhammad melalui perantaraan malaikat Jibril AS, menerimanya untuk dirinya; disampaikan kepada keluarga, para sahabat dan pendokong baginda. Mereka itu beriman dan  menyampaikan kepada manusia manusia lainnya, lalu mereka juga beriman dan menyampaikan kepada yang lain seterusnya. Begitu berlaku dan berulang dari zaman kezaman dan sudah menyampai pada ketika dan saat ini sehinggalah kepada masa yang akan datang. Sesungguhnya Kalamullah itu terlebih dahulunya untuk diri sendiri dan menjadi tanggung jawab untuk menyampaikan kepada sekaliannya.
Demikianlah Pemimpin dan Kepimpinan Terpimpin Oleh Kalamullah sentiasa didatangkan dikalangan manusia itu. Terserah kepada yang mau berfikir untuk menyahut dan menyambut tangan dan bicara Kalamullah untuk beriman dan bertaqwa dengan Ayat ayat Allah hutaala. Jika sebaliknya memilih untuk menolak dan menentang, sesungguhnya kamu telah kafir disisi Allah SWT, teeerrr.....serahlah!!!
39:33 Dan orang yang membawa kebenaran dan mereka yang membenarkan,
mereka itulah orang orang yang bertaqwa

Wassalam