IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Rabu, 16 Februari 2011

ULAMA SEBAGAI KERJAYA



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

“Dan tinggalkanlah orang orang yang menjadikan agama mereka sebagai main main dan senda gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah (mereka) dengan al Quran itu agar masing masing diri tidak dijerumuskan kedalam neraka, kerana perbuatannya sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak pula pemberi syafaat selain daripada Allah. Dan jika ia menebus dengan segala macam tebusan pun, nescaya tidak akan diterima itu daripadanya. Mereka itulah orang orang yang dijerumuskan kedalam neraka. Bagi mereka (disediakan) minuman dari air yang sedang mendidih dan azab yang pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu” {6:70}

‘Mohonlah kurang sikit alFadil Ustaz, majlis kampong je!’

‘Harga tu udah diskaun sebab ana dalam perjalanan pulang KL pada tarikh tu. Ada ceramah di Kedah dan Penang’

Bincang punya bincang, tetaplah harga untuk seorang Ustaz KL yang agak popular dikaca tv untuk berceramah sempena Maulid Nabi Muhammad SAW sebanyak RM 700.00!

Demikianlah cerita Ketua Kampong yang baru sahaja dilantik kepada ana. Barangkali dia mahu meraikan perlantikanya dengan mengadakan program tersebut yang kebetulan pula serentuk dengan Mauliddurrasul. Menurutnya, Ustaz KL itu pada awalnya meletakan harga untuk berceramah selama 60 minit sebanyak RM 1,200.00! Ketua Kampong mengatakan usahanya untuk menganjurkan ceramah adalah ikhlas kerana Allah dengan mengadakan didalam suasana yang grand daripada yang pernah diadakan. Ustaz KL juga mengatakan beliau ikhlas berjuang untuk menyampaikan ilmu kurniaan Allah SWT kepada manusia walau dimana pelosok dunia pun!

“Maka celakalah orang orang yang menulis Kitab dengan tangan mereka (sendiri) kemudian berkata ‘Ini dari Allah’, (dengan maksud) untuk menjualnya dengan harga murah. Maka celakalah mereka kerana tulisan tangan mereka, dan celakalah mereka kerana apa yang mereka berbuat” {2:79}

Teringat disuatu ketika dahulu, sewaktu ana aktif didalam NGO pernah menganjurkan majlis motivasi yang berunsurkan Islam dengan menjemput seorang pakar motivasi No 1 Malaysia. Discount offer dari pakar tesebut yang sekarang ini sudah bergelar YB Dato ialah RM 3,000.00, penginapan hotel 5 bintang, tiket penerbangan pergi balik, makan minum ditanggung dan pengangkutan Mercedes Benz disediakn untuk kelokasi ceramah yang diadakan disebuah hotel 3 bintang! Tidak banyak manfaat dari ceramahnya, sehingga hari ini ana masih teringat dan terngiang ngiang satu point ucapan Dato Pakar tersebut bila mana menyarankan agar suami isteri itu mandi bersama sama agar rasa kasih sayang itu sentiasa erat dan bertambah setiap masa!

Berbalik kepada kisah Ustaz KL dan Ketua Kampong, duit tak jadi masalah pun sebab berapa banyak pun boleh dapat. Orang orang besar parti sedia memberikan sumbangan, disamping itu boleh buat kutipan derma dari masyarakat kampong lagi pun duit tabung masjid banyak! Planingnya pada majlis tersebut, orang besar parti akan berucap bagi merasmikan majlis dan ditutup dengan jamuan makan, cadang nak tumbangkan sekor lembu! Dalam hati ana berkata, benar sungguh ‘Ceramah dan Makan Perdana!’ Serampang tiga mata, ceramah agama terselit ucap politik dan ada makan besar.

“Dan janganlah kamu campur adukan kebenaran dengan kebathilan dan (jangan) kamu sembunyikan kebenaran itu, sedangkan kamu mengetahui” {2:42}

Sesungguhnya agama itu sudah menjadi kerjaya yang menguntungkan dan sangat lumayan. Pendapatan seorang ‘penceramah bebas’ lebih banyak daripada golongan professional seperti peguam, doktor dan jurutera! Jika bayaran sekali ceramah RM 100.00 X 30 hari = RM 3,000.00 + kalau sehari bermula dengan Kuliah Subuh + untuk kaum Muslimat selalunya selepas Asar (petang) dan + Kuliah Maghrib ??? Bukan sahaja boleh memiliki rumah banglo dan kereta mewah malahan mampu untuk berbini 2, 3 dan 4 sekali gus! Adalah tidak menyalahi golongan Ustaz dan Ulama hidup didalam keadaan kaya raya tetapi bukanlah mengambil kesempatan mengumpul kekayaan dan kemewahan hidup didunia dengan menjual ilmu agamanya.

“Aku tidak meminta upah kepada mu atas ajakan itu, upah ku hanyalah daripada Tuhan seluruh alam” {26:180}

Berikut dinukilkan kisah selepas berlangsungnya Ceramah Perdana tersebut. ‘Program ceramah malam tadi sungguh berjaya dan mendapat sambutan hebat’, demikian statement dikedai kopi esoknya. Ditambah dengan komen nakal oleh seorang pemuda : ‘Makanan tidak mencukupi sehinggakan dikalangan hadirin ada tak dapat makan’. Sari dua agak heboh diperkatakan kejayaan program berkaitan, ada yang memuji muji Ustaz KL yang pandai berceramah sambil berlawak membuatkan penonton berdekah dan terkekeh kekeh ketawa! Disatu dua part Ustaz KL melemparkan maki hamun kepada golongan yang dikatakan mungkar kepada Tuhan. Kepetahan Ustaz membacakan Ayat ayat al Quran sungguh lancar sangat mempersonakan sidang hadirin. Sementara itu orang besar parti didalam ucapanya berkobar kobar untuk merampas kerusi Parlimen dan Adun yang sekarang dimiliki parti lawan dan penonton telah bertepuk gemuruh menyokong, namun sayup kedengaran suara mengeboo apabila dia sendiri sanggup untuk menjadi calon pilihanraya 13 akan datang!

Kebayakan manusia mengukur bahawa sedemikian mengagamakan agama itu. Mereka mengatakan sudah berbuat sesuatu sumbangan terbaik kepada agama. Sesungguhnya agama itu dari sisi Allah SWT, dan sudah cukup sempurna malahan hanyalah Dia yang memeliharanya. Manusia itulah sebenarnya yang dikehendaki mengambil sumbangan daripada agama tersebut untuk keselematan, kesejahteraan dan kebajikan kehidupan didunia hingga keakhirat. Daripada sifat Kasih dan Sayang Allah SWT diturunkan WahyuNya sebagai keterangan keterangan jelas tentang agama yang sebenar benarnya, namun manusia itu sering mengakal akalkan mengikut fikiran dan rasa rasa didalam hatinya. Jelasnya manusia itu telah melampaui batas apabila merasakan dengan ilmunya dan kekuasaan berbuat sesuatu kerja dan claim sebagai amalan terbaik untuk menjaga agama.

“Berkata iblis : Hai Tuhan ku, Demi sebab Engkau menyesatkan aku, akan ku hiaskan kepada mereka (kejahatan yang ada) di bumi, (sehingga mereka pandang baik) dan demi, akan ku sesatkan mereka itu semuanya” {15:39}

Persoalannya, bukan kerana mereka yang mengelarkan diri sendiri mahu pun yang dipanggil Ulama, Ustaz atau pun Tok Guru lantaran ilmu dan sijil serta ijazah bidang keagamaan itu bukanya tidak tahu membezakan diantara yang haq dan bathil tetapi akal fikir dan rasa rasa mereka terpedaya dan tertipu dengan perbuatan yang dilakukan. Sesungguhnya iblis dan syaitan telah berjaya menunjukan perbuatan yang buruk itu nampak baik dipandangan mata.

Sungguh Allah SWT memerintahkan untuk manusia itu membaca dan menyampaikan seruan untuk kembali kepada Allah dan Rasul dengan mengumandangkan Kalamullah, namun pastilah yang dibacakan itu untuk pertamanya kepada diri sendiri yang membacakan dan seterusnya disampaikan kepada manusia keseluruhanya. Pada Nabi Muhammad SAW itu terdapat suri tauladan didalam mengerjakan dan menyampaikan perintah dan meninggalkan larangan Allah melalui apa yang diwahyukan kepada Baginda. Sedemikian itulah juga sebenarnya menepati Sabda ‘Ulama ku Pewaris Nabi’ berperanan.

Tidak dapat dinafikan kedapatan Ulama Suuk disana sini ‘mengimarahkan agama’ dengan kepentingan nalurinya semata, sehinggakan maksiat dan kemungkaran tersangat berleluasa dengan sewenang wenangnya. Bersungguh sungguh didalam sidang pleno mengajarkan dan mengajak berjihad kepada Allah SWT, tetapi mereka sendiri terkebelakang untuk mempraktikan. Berapi api membicarakan bahawa pengorbanan kepada urusan agama akan beroleh kemenangan dan keberuntungan yang besar dari Tuhan, namun sebaliknya beliau sendiri takut terkorban! Mereka tentukan upahnya didunia ini dengan nilaian kertas namun berharapkan keberuntungan diakhirat. Sesungguhnya hanya Allah SWt yang Maha Mengetahu setiap apa yang nyata mahu pun yang tersembunyi.

“(Dengan) Itulah Allah memberi khabar gembira kepada hamba hambaNya yang beriman dan beramal salleh. Katakanlah : Aku tiada meminta upah kepada mu atas seruan ini, kecuali untuk berkasih sayang dalam kekariban. Barangsiapa membuat kebaikan, Kami tambah kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Pengampun lagi berterima kasih” [42:23]

Demikianlah diantara manusia itu mengatakan sambutan Maulidurrasaul 1432 sangat meriah daripada tahun sebelumnya, sebahagianya pula memberitahu nampak macam biasa sahaja dan ada diantaranya pula langsung tidak menyedari langsung tarikh keramat tersebut!

“Dan demikianlah Kami jadikan sebahagian orang orang zalim berteman dengan sesamanya, sesuai dengan apa yang mereka kerjakan” {6:129}

Sekian, Wassalam