IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Rabu, 23 Februari 2011

MENDIRIKAN MASJID

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


“Tiada berhak orang orang musyrik memakmurkan masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi diatas dirinya dengan kekafiran. Mereka itu hapuslah sekalian amalannya, dan didalam neraka mereka kekal selama lamanya” {9:17}


Sesebuah masjid itu disebut sebagai ‘Rumah Allah’ supaya menjuruskan seluruh ummat itu bersatu didalam mentauhidkan Allah SWT selaku Tuhan yang Esa secara berjemaah. Sesungguhnya ummat hanya pasti dapat bersatu dan menjadi kuat apabila berada dibawah satu bumbung menjalankan segala perintah dan suruhan disamping menjauhi dan meninggalkan larangan Tuhan. Sedemikian itu disebut berjemaah.


Kita membicarakan ‘masjid dan berjemaah’ itu secara yang sebenar mengikut tuntunan dan tuntutan Allah SWT. Masjid bukan semata untuk tempat bersholat secara berjemaah namun adalah juga sebagai tapak bermula berjihad bagi setiap ummat untuk terus mengumandangkan syiar agama sehingga akhirat dengan menegakkan Kalimat kalimat Tuhan. Bermula dari individu perseorangan yang sebagai Imam (Pemimpin) beserta dengan setiap jemaahnya sewajarnya berdiri sebagai seseorang yang Islamik terlebih dahulu keperibadiannya, maka dengan sendirinya masjid menjadi sebagai lambang keIslaman diri dan kariah setempat berkenaan. Imam yakni Pemimpin yang sebenarnya akan membawa jemaah kepada agama yang mencakupi setiap aspek kehidupan, dan bukanlah sekadar mengimamkan sholat kepada orang yang akan mati mahupun kepada orang yang sudah mati!


Seandainya seseorang Imam itu sekadar memimpin sholat, maka pintu masjid akan dibuka pada setiap waktu sholat dan akan dikunci semula setelah sholat berakhir. Sesungguhnya apa yang berlaku seperti dihari ini, sesebuah masjid itu ditadbir oleh sekumpulan (kelompok) mereka yang bukan kerana keagamaanya tetapi kerana ideologi akal fikir dan rasa rasa tertentu sehinggakan kedudukkan Imam sholat dan jemaah berada dibawah kuasa mereka. Perlantikkan Imam, Muaazin dan Siak ditentukan pemikiran kumpulan tersebut dimana Pegawai Masjid yang dilantik mestilah sealiran dengan pihak pentadbir tersebut. Imam sekadar bertuga memimpin sholat setiap waktu, maka setiap bulan Imam akan mendapat bayaran elaun yang tepat pada waktunya.


Urusan jihad menegakkan Kalimat kalimat Tuhan seperti tuntuta Allah SWT tidak pernah bermula jika masjid dibawah urus tadbir mereka yang hanya memandangnya sebagai tempat bersholat semata. Oleh yang demikian itu maka syiar agama menjadi malap dan kian kabur, sebarang aktiviti walau pun semestinya berbentuk keagamaan tetapi wajar menepati garis panduan ideologi kumpulan terlebih dahulu. Mereka disebut oleh Allah SWT sebagai orang yang musyrik dan tidak berhak keatas rumahNya. Untuk memulakan urus tadbir segala aspek kehidupan itu wajib mengikut ketetepan Allah SWT, maka pengurusan pentadbiran bangunan masjid itu sudah semestinyalah mengikut perlembagaan Allah SWT iaitu al Quran nulKareem, Kitabullah.


Walau pun sekarang terdapat anjuran kuliah, usrah, tazkirah atau pun ceramah perdana didadakan dimasjid, perlu diingatkan bahawa kesilapan dan kesalahan pihak pentadbiran hendaklah jangan disentuh sesuka hati. Pernah berlaku, seorang ustaz diberhentikan ceramahnya malahan disenarai hitamkan kerana menegur kepincangan pemegang kuasa walau teguran tersebut kerana tindak tanduk penguasa yang melanggar perintah Allah SWT. Tindakan mereka hanyalah semata mata mahu mempertahankan kekuasaan yang ada dalam apa bentuk sekali pun. Perkara ini berlaku kerana meletakkan urusan agama termasuk masjid berada dibawah satu kuasa lain adalah tidak sepatutnya berlaku kerana sebenarnya kedudukkan agama termasuk masjid itu terletak ditempat yang paling atas bagi menguasai dan mentadbir segala urusan yang lainnya.


Namun tulisan ini tidak menyokong tindakkan penceramah penceramah (ramai bilangannya!) yang bersikap mengambil kesempatan menjadikan masjid dan agama sebagai alat semata mata untuk menegakan dasar dan cita cita ideology mereka. InsyaAllah, kita bicara dilain kali.


“Hanya yang memakmurkan masjid Allah ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari yang kemudian serta yang mendirikan sholat dan mengeluarkan zakat, sedang ia tiada takut melainkan kepada Allah. Maka mudah mudahan mereka itu termasuk orang orang yang mendapat petunjuk” {9:18}


Allah SWT menuntut bahawasanya setiap seseorang itu beriman kepadaNya dengan mengerjakan suruhan dan meninggalkan laranganNya dan menginfakkan sebahagaian dari rezekinya untuk perkara kebajikan, termasukklah untuk mendirikan sebuah masjid dan memakmurkannya.


Sesungguhnya adalah sifat sangat murni bagi seseorang itu mahu pun sebahagian ummat kariah apabila melahirkan hasrat untuk mendirikan rumah Allah itu dan sikap yang terpuji bagi keseluruhan ummat setempat agar terlibat bagi perlaksanaan sehingga terdirinya bangunan sesebuah masjid. Namun bukanlah sebagai lambang Islamiknya seseorang itu mahu pun sesebuah kariah itu dengan adanya sebuah bangunan masjid yang indah dan cantik untuk bersholat jemaah, namun selain daripada itu segala urusan kehidupan terkeluar dari tuntunan dan tuntutan perundangan dan daripada hukum hukum Allah SWT. Sewajarnya titik permulaan perancangan pembinaan sebuah masjid termasuk memikirkan pengisian untuk memakmurkan bangunan tersebut buat selamanya untuk diteruskan oleh generasi akan datang untuk diwarisi.


“Dan (diantara orang orang munafik itu) ada mendirikan masjid untuk menimbulkan bencana, untuk kekafiran dan untuk memecah belah diantara orang orang yang beriman serta untuk menunggu kedatangan orang orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sejak dahulu. Mereka dengan pasti bersumpah ‘Kami hanya menghendaki kebaikkan’. Dan Allah menjadi saksi bahawa mereka itu pendusta (didalam sumpahnya)” {9:107}


Perpecahan dikalangan ummat itu sering berlaku didalam urusan agama serta ianya bermula daripada pengurusan hal hal agama itu sendiri. Agama dijadikan alat oleh segolongannya; dan segolongan yang lain pula menyempitkan fahaman agama itu sekadar ibadat semata. Kedua dua golongan sebenarnya mempertahankan kepentingan pribadi melalui akal fikir dan rasa rasa semata tetapi mengatakan itu adalah agama. Sedemikian itulah kedudukkan masjid dijadikan sebilangan ummat yang kononnya tahu perihal agama dan ditugas sebagai penjaga agama itu. Akhirnya terdapat masjid yang mewakili golongan ideologi tertentu yang tidak pula dapat diterima satu golongan lain. Sehubungan itu, maka pihak berkuasa akan mengambil alih pentadbiran, sekiranya tidak maka peruntukkan pembangunan masjid tidak akan diluluskan.


Perpecahan ini semakin nyata sehinggakan berlaku dua golongan sholat jemaah secara berasingan didalam satu masjid disatu masa yang sama! Masing masing mempertahankan ideologi sehingga timbul kafir mengkafirkan sesama ummah. Perbalahan dan perpecahan ini berlaku kerana pemimpin pemimpin sebenarnya tidak mengembalikan urusan mengikut kehendak Allah SWT. Tuhan tidak diutamakan dan al Quran tidak didahulukan!


“Janganlah engkau melaksanakan sholat didalam masjid itu selama lamanya. Sungguh masjid yang didirikan atas dasar taqwa sejak pada hari pertama adalah lebih baik engkau melaksanakan sholat didalamnya. Didalamnya terdapat orang orang yang ingin membersihkan diri. Allah menyukai orang orang yang bersih” {9:108}


Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan bahawa pembinaan sesebuah masjid itu adalah diatas dasar ketaqwaan kepadaNya. Jelasnya, ketaqwaan yang dituntut kepada Tuhan adalah mencakupi segala urusan aspek kehidupan dan tentulah bukan ideologi, akal fikir dan rasa rasa didalam hati iaitu menyempitkan agama dan atau pun agama itu diperalatkan semata mata. Masjid sebenarnya membentuk seluruh ummat itu bersatu sehingga melewati dan mencakupi segala aspek kehidupan manusia itu sendiri walau dimana mahu pun diketika bila pun. Sesungguhnya kebanyakkan manusia itu mengada adakan iman didalam dada, mengujudkan ketaqwaan kepada Allah SWT dan mengagamakan masjid kariahnya apabila memegang kuasa tadbir bangunan tersebut. Apabila sudah tiada lagi namanya tersenarai, maka dia bersama segelintir pengikut tidak lagi hadir bersholat jemaah dimasjid itu. Paling hebat lagi apabila mereka merencana pula untuk mendirikan sebuah masjid baru didalam kariah yang sama kononnnya untuk mentauhidkan Allah SWT, Tuhan yang Maha Esa!


“Maka apakah orang orang yang mendirikan masjid atas dasar taqwa kepada Allah dan keredhaanNya itu lebih baik, atau orang orang yang mendirikan masjid ditepi jurang yang runtuh lalu roboh bersama samanya kedalam neraka jahanam? Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang orang yang zalim. Bangunan yang mereka dirikan itu sentiasa menjadi penyebab keraguan didalam hati mereka, hingga hati mereka hancur. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana” {9:109&110}


Sesungguhnya ketaqwaan kepada Allah SWT itu hanyalah dengan dengan manusia itu kembali kepada tuntunan dan tuntutanNya iaitu al Quran nulKareem, Kitabullah. Selain daripada itu hanyalah ideologi, akal fikir dan rasa rasa yang diada adakan, maka sia sialah segala pekerjaan dan perbuatan itu meski pun kamu telah mendirikan sebuah bangunan yang besar serta cantik yang disebut sebagai masjid.


Sabda Nabi SAW ‘Sesungguhnya perkahwinan itu adalah seperti membina sebuah masjid’, maka persoalannya sekarang ialah ‘bangunan masjid dimanakah, siapakah Imam dan Jemaahnya yang telah makmur, dimakmurkan dan memakmurkan?’


“Yaa aiyuhallazinaamanu, Ittaqullah haq qotuqotihi walatamutuna illa waantum muslimun” Wassalammu’alaikum.