IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Ahad, 19 Julai 2009

KHALIFAHhimpass - pengenalan, misi dan visi


Bismillahhirohmannirrohhim. Assalamualaikum wmwb

Salam perkenalan tanpa mengharap untuk menjadi terkenal atau popular, bukan untuk gah pada nama, tidak pula untuk disanjungi apa lagi untuk dihormati. Sudah tentu juga bukan untuk tunjuk pandai apa lagi untuk berlagak pandai. Jauh sekali untuk berbalah dan menyalahkan sesiapa sahaja baik individu maupun organisasi tertentu. Bukan mahu melahirkan satu perasaan baru, bukan ideologi baru, ilmu baru atau amalan baru...bukan agama baru! Bukan agama baru!!!

KEBENARAN
Segalanya bukan baru, cuma selama ini kita tidak tahu, tidak diberi tahu dan tidak mahu ambil tahu. al Quran, surah al Baqarah 2:159 bermaksud " Sesungguhnya orang orang yang menyembunyikan apa apa yang Kami turunkan, diantara beberapa keterangan dan petunjuk, setelah Kami terangkan kepada manusia dalam Kitab, nescaya mereka itu dikutuki Allah dan dikutuki oleh mahkluk yang boleh mengutuki"

Ruang KHALIFAHhimpass dialam siber ini paling sesuai untuik mengelakan dari kutukan kutukan tersebut. Berterus terang menegakkan kebenaran. Kebenaran wajib ditegakkan. Tidak ada apa yang perlu disembunyikan disini.Tiada kebenaran selain dari al Quran, kalamullah. Segala perbincangan, perbahasan, pendapat, cadangan dan sebagainya hendaklah dipastikan tidak lari dari landasan al Quran.

HIDAYAH
Kehidupan manusia didunia ini dalam apa pun keadaan dan bentuknya adalah diatas limpah rahmah, taufik dan hidayah Allah semata. Jika diukur kepada kekayaan, kesihatan, kekuatan maupun kebijaksaan tidak ada pun kemampuan manusia itu sendiri untuk mencapainya jika tanpa rahmah, taufik dan hidayah dari Allah. Jika pun kemudaratan atau kecelakaan yang berlaku keatas manusia itu ia adalah merupakan ujian dan dugaan Allah semata dan pasti ada rahmah Nya disebalik setiapnya itu. Rahmatulalamin (rahmah untuk sekelian alam) dari Allah ialah kalamullah yakni al Quranulkarem. Surah ali'Imran 3:138 bermaksud " Quran ini adalah keterangan untuk manusia, jadi pentunjuk dan pengajaranbagi orang orang yang bertaqwa " Ruangan siber KHALIFAHhimpass wajib menggarap al Quran sebagai rahmatulalamin!

ILTIZAM
Apakah iltizam kita sebagai umat Islam? Sudah tentu tidak ada yang lain melainkan Rukum Iman! Kita tahu Tuhan itu ada, untuk lebih tahu bagi keyakinan yang disebut Iman itu tentulah ada bukti kebenaranya keimanan itu. Tuhan yang Maha segala tentulah tidak dapat digambarkan apa lagi untuk melihatNya. Bagi menjelaskan segala itu maka turunlah Kalamullah yakni al Quran. Rukun Iman sebagai iltizam pasti dapat diimplentasikan dengan mentelaah, memahami dan melaksanakan isi kandungan dan keterangan dari al Quran. Apabila sempurna keimanan maka akan sempurnakan keIslaman sesorang itu. Allah berfirman didalam al Quran surah al A'raaf 7:52 yang bermaksud " Sesungguhnya telah Kami datangkan Kitab kepada mereka, serta kami terangkan didalamnya dengan ilmu Kami, menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman "

PEMIMPIN/KHALIFAH
al Quran, surah an-Nur 24:55 bermaksud " Allah telah menjanjikan bagi orang orang yang beriman diantara mu, dan mengerjakan yang baik baik, bahawa Allah akan mengangkat mereka jadi khalifah dimuka bumi, sebagaimana orang orang dahulu telah menjadi khalifah, dan Allah akan menetapkan agama mereka (Islam) yang diredhaiNya untuk mereka, dan akan mengganti ketakutan mereka dengan keamanan. Mereka menyembah Aku, dan tiada mempersekutukan Aku dengan suatu jua pun. Barang siapa yang kafir sesudah itu, mereka itulah orang orang fasik "

al Quran, surah al Faathir 35:39 bermaksud " Dia yang menjadikan kamu khalifah (penguasa) dimuka bumi. Maka siapa yang kafir, maka atas pundaknya (bahaya) kekafiranya. Kekafiranya itu tiada menambah bagi orang orang yang kafir selain kebencian disisi Tuhanya, dan kekafiran itu tiada menambah bagi orang yang kafir selain kerugian "

KESIMPULAN
Sesungguhnya dengan rangkuman diatas dan seterusnya yang akan datang diruang siber KHALIFAHhimpass pasti membawa Islam bersinar cemerlang, gemilang dan terbilang. al Quran surah ali'Imran 3:19 yang bermaksud " Sesungguhnya agama disisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih ahli ahli kitab melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka kerana berdengki dengki sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah maka sesunggunya Allah bersegera menghisabnya "

KHALIFAHhimpass adalah perjuangan. Ruang siber ini menepati zaman kini sebagai wadah bagi menzahirkan misi dan visi. Marilah bersama mentelaah, memahami dan melaksanakan al Quran Kalamullah. Terbitkan rasa dibenak hati dan kotak fikiran masing masing, ini adalah tanggung jawab dan sebahagian daripada jihad. Berjihad dengan jiwa raga dan harta benda, bukan sekadar dengan kata kata dimulut semata. Jihad juga bukan semata membawa maksud mati dimedan peperangan. Andai dijemput Allah untuk berpulang kepadaNya dimasa dan ketika ini pastilah perolehi anugerah gelaran Syahid (saksi ). Beruntung dan berbahagialah sebagai orang yang menegakkan dan mempertahankan kebenaran hakiki Islam dengan apa cara dan ketika mana juapun!

Sabda Nabi Muhammad saw, dari Sahl b Hunaif r.a " Siapa yang bermohon kepada Allah agar ia syahid dengan niat yang baik, nescaya Allah akan menyampaikan kepada kedudukan para syuhada sekali pun ia mati ditempat tidur " (Riwayat Muslim)

Firman Allah surah Yaasin 35:65 " Pada hari ini Kami tutup mulut mereka, dan berbicara dengan Kami, tangan mereka dan menjadi saksi kaki mereka tentang apa apa yang telah mereka kerjakan "

Sekian, Wassalamualaikum wmwb




Tiada ulasan:

Catat Ulasan