IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Sabtu, 13 Julai 2013

MALAM KEMULIAN



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

“Sesungguhnya Kami menurunkannya (al Quran) dimalam kemuliaaan. Taukah kamu apakah itu Malam Kemuliaan? Malam Kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat malaikat dan dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu kesejahteraan sehingga terbit fajar”

Sesungguhnya kegelapan malam menggambarkan keadaan manusia berada didalam kesesatan yang nyata, sehinggalah Allah SWT menurunkan al Quran sebagai penyuluh jalan mengeluarkan mereka dari kesesatan selama ini. Sesungguhnya cahaya al Quran Kitabullah-Kalamullah itu sebagai petunjuk penyuluh jalan yang sangat terang dan nyata meskipun sekiranya terdapat seribu bulan bercahaya dilangit.  Begitu juga sekiranya manusia menjadikan ilmu, amal, aqal fikir, ideology, harta, wang atau pun seribu macam lagi sebagai tuntunan kehidupan, pastilah mereka terus terusan berada didalam kesesatan yang panjang. Allah SWT mendatanglan Utusan utusanNYA membacakan Kalamullah mengajarkan kepada manusia dan mensucikan mereka, sedangkan sebelumnya mereka didalam kesesatan yang nyata. Dengan petunjuk al Quran yang dibawa oleh UtusanNYA, kehidupan manusia itu kembali berada didalam sinar yang terang benderang bagaikan terbitnya fajar dipagi hari. 

“Dan kamu tidak pernah mengharapkan al Quran itu diturunkan kepada mu, tetapi ia kerana suatu rahmat yang besar dari Tuhan mu, maka jangan sesekali kamu menjadi penolong bagi  orang orang kafir”

Allah SWT yang memberikan keselamatan, kekayaan dan kebahagian kepada manusia sebagai rahmatNYA; yang kepadaNYAlah mereka memohonkan segala kebaikan tersebut sebagai rahmat dariNYA. Betapa al Quran sebagai RAHMAT BESAR dari Allah hutaala kepada manusia dan diturunkan pada MALAM KEMULIAAN yang lebih baik dari seribu bulan! Satu malam menjadi sangat mulia yang melebihi seribu bulan kerana turun al Quran sebagai rahmat besar dari Tuhan pada malam itu. al Quran sebagai Rahmat dari Tuhan itu sangat mulia sehingga malam menjadi mulia melebihi seribu bulan. Beroleh manusia itu kepada rahmat besar dari  Tuhan melalui al Quran dan ianya lebih bernilai dan mulia daripada sangkaan mereka tentang kebaikan yang diingini selama ini. Tidak mampu terbayang oleh mereka kebaikan dan kemuliaan yang lebih baik dari seribu bulan dengan kedatangan rahmat besar al Quran tersebut! Sesungguhnya kemuliaan al Quran  itu sebagai rahmat Tuhan yang besar  untuk manusia dan keseluruhan isi alam melebihi 1000 bulan. Sesungguhnya Allah SWT Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada hambanNYA.

 “Dan apabila ditanya kepada mereka apa yang diturunkan Tuhan mu? Mereka menjawab: Dongeng orang orang dahulu”

Allah SWT menurunkan al Quran pada Malam Kemuliaan didalam bulan Ramadhan. Bagaimana pun manusia menjadi keliru dengan pelajaran dari tok guru dan pak ustaz berkenaan Malam Kemuliaan . al Quran yang turun dan Utusan yang datang tidak menjadi pelajaran, sebaliknya diajarkan ilmu dan amal untuk mencari keajaiban dan perkara pelik pada setiap malam dibulan Ramadhan. Mereka disuruh menunggu serta mencarinya pada setiap tiba Ramadhan, kononnya akan  berjumpa dengan keajaiban yang akan memberikan kebaikan dan keberuntungan yang besar kepada barang siapa yang menemuinya. Keselamatan, kekayaan dan kebahagian dikaitkan dengan peristiwa pelik seperti pokok sujud, air sungai menjadi beku dan sebangainya.

“Atau adakah Kami memberikan sebuah kitab kepada mereka sebelum al Quran, lalu mereka berpegang dengan kitab itu?”

Sesungguhnya kebaikan kepada manusia itu hanya mengikut aqal fikir diatas landasan hawa nafsunya belaka, sehinggakan al Quran yang diturunkan kepada manusia sebagai rahmat yang besar dari Tuhan tidak ada umpamanya bagi mereka. Meskipun kebaikan yang dimaukan oleh manusia namun menetapkan yang sesuai dengan kehendak citarasanya. al Quran nulKareem adalah Kitabullah; yakni KETETAPAN ALLAH sebagai rahmat kepada manusia. al Quran Kalamullah ialah berita gembira bagi segala kebaikan untuk kehidupan manusia dunia akhirat dan  peringatan takut dengan azab yang sangat pedih kepada mereka yang ingkar. al Quran itu diturunkan sebagai rahmat untuk manusia dengan Maha Kasih Sayang Tuhan, sebaliknya mereka membuat ketetapan sendiri untuk kepuasan keinginannya terhadap Tuhan yang Maha Pemurah! Sesungguhnya mereka menolak rahmat besar dariNYA dengan merekayasa Malam Kemuliaan dengan keajaiban dan perkara pelik untuk mendapatkan kebaikan didalam kehidupan.

“Sesungguhnya orang orang yang mendustakan Ayat ayat Kami dan menyombongkan diri  terhadapnya, sesekali tidak akan dibukakan bagi mereka pintu pintu langit dan tidak mereka masuk syurga hingga unta masuk kedalam lubang jarum. Demikian Kami member pembalasan kepada orang orang yang berbuat kejahatan”

al Quran sebagai Ketetapan Allah SWT berupa perintah suruhan dan larangan diturunkan kepada manusia agar tidak lagi mengikut aqal fikir dan hawa nafsu yang dibawah telunjuk iblisyaitan. Diturunkan pada Ramadhan yang diperintahkan manusia itu berpuasa untuk mempraktikan Kitabullah bagi mengekang rekayasa aqal fikir dan hawa nafsu tersebut. Ramadhan sebagai sebuah institiut untuk manusia itu belajar bagi implimentasikan Kalamullah pada bulan bulan seterusnya. Bagi manusia yang beriman dan bertaqwa, tiada bulan selain daripada Ramadhan kerana al Quran itu menjadi pegangannya disepanjang kehidupan. Setiap bulan, bulan Ramadhan! Sesungguhnya dengan itu manusia sentiasa berada didalam rahmat Allah SWT. Dengan al Quran itu mereka sentiasa didalam keselamatan, kekayaan dan kebahagian didunia dan seterusnya diakhirat.

“Dan sesungguhnya al Quran itu benar benar menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang orang yang beriman”

Dibulan Ramadhan Kareem; padanya Malam Kemuliaan dengan diturunkan al Quran Kitabullah-Kalamullah, maka bukanlah mengharapkan kepada perkara keajaiban yang pelik untuk manusia itu mendapatkan keselamatan, kekayaan dan kebahagian. Tinggalkan perkara bida’ah yang diada adakan kerana tiada janji Allah SWT berkaitan dengan itu melainkan sebagai petunjuk.   Sesungguhnya Ramadhan dan Malam Kemuliaan itu secara langsung dengan al Quran untuk manusia itu mendapatkan perkenan Allah SWT terhadap janji janjiNYA. Manusia tidak sewajarnya terpesung sedari awal kehidupan dengan kebinasaan pada saat kedatangan Ayat ayatNYA sebagai petunjuk jalan yang lurus lagi benar.

“Bulan Ramadhan, bulan yang didalamnya diturunkan al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda …….”

Sesungguhnya Ramadahan bukanlah berpuasa untuk merasakan lapar dahaga disiang hari dan pada malamnya pula berjaga menunggu keajaiban. Berpuasa itu bukan untuk merasakan bagaimana orang miskin pedih perutnya kerana lapar, sedangkan sewaktu berbuka juadah beraneka; dan ketika bersahur didinihari tidak ubah seperti santap ditengahari. Berpuasa genap sebulan penuh bukan untuk berhari raya berpakaian Melayu sedondon anak beranak 6 pasang tiap seorang. Puasa sebulan tidaklah berhari raya juga sebulan. al Quran itu tidak pada malamnya hanya membacanya 30 juz atau bertadarus sepanjang bulan sampai khatam, melainkan menjadikannya tuntunan sepanjang zaman. Sesungguhnya al Quran itu diturunkan pada Malam Kemuliaan sebagai Rahmat Besar dari Allah SWT kepada manusia sehinggakan … 1 malam = 1000 /12 = 83++ tahun!  .’. 1 malam = 83 tahun!!! Fikir fikir dan renungkanlah …

Nota : Sambungan tulisan Ikhwan Muhammad Aidil pada terbitan yang terdahulu akan disiarkan pada akan datang, insyaALLAH.
Wassalam