IKHWANnul MUSLIMINnawalMUSLIMAT

Isnin, 25 Oktober 2010

ASSALAMUALAIKUM, TUAN HAJI!


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


“Disana terdapat tanda tanda yang jelas, (diantaranya) makam Ibrahim dan siapa yang memasukinya (Baitullah) amanlah ia. Dan (diantara) kewajiban manusia terhadap Allah adalah melaksanakan ibadah haji keBaitullah, iaitu bagi orang orang yang mampu mengadakan perjalanan kesana. Siapa yang mengingkari (kewajiban) haji, maka ketahuilah Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari alam semesta” {3:97}


Sebenarnya anggapan kebanyakkan orang, mampu itu ialah ‘mampu biaya’ dan dizaman sekarang ini bisa menyampaikan seseorang itu ketanah suci bagi mengerjakan Rukun Islam Ke5 tersebut, maka ramai jua dikalangan manusia itu menganggap tidak berapa penting kerana disyaratkan ‘jika mampu’ untuk pergi. Ramai beranggapan kemampuan itu adalah wang kerana perbelanjaan untuk menunaikan haji kian bertambah banyaknya dari tahun ke setahun. Lalu sebahagian penganut agama Islam merasakan kemampuan menghadirkan diri di Baitullah diketika itu sebagai satu kesempurnan dirinya didalam beragama. Sehubungan itu, berlakulah orang menjadikan kemampuan biaya adalah satu tanda tahap keimanan dan ketaqwaan seseorang itu kepada Allah SWT dan wajar mendapat kemuliaan dengan gelaran Tok Haji, Tuan Haji atau pun Pak Haji/Mak Haji!


Bagi sebahagian manusia hari ini, kemampuan biaya itu ialah menjurus kepada tahap keselesaan yang boleh dinikmati apabila berada ditanah suci sehinggakan barang siapa yang mampu untuk biaya lebih bolehlah menyewa hotel penginapan selangkah dua sahaja dengan Masjidil Haram! Tidak sesekali mereka akan absen bagi memperolehi pahala berganda sholat didalam masjid tersebut.


Dari Abu Harairah ra, katanya Rasulullah SAW bersabda “Sholat dimasjid ku ini lebih baik daripada sholat seribu kali dimasjid yang lain kecuali MasjidilHaram” {HR Muslim}


Para fuqaha menyebutkan mampu itu bukan semata biaya untuk pergi tetapi ianya menyangkut juga dengan biaya bagi tanggungan yang ditinggalkan, kesihatan dan kekuatan tubuh badan. Benarlah yang sedemikian itu. Melalui prasyarat ‘jika mampu’ ini, maka terdapat seseorang yang kaya dan berada sudah menunaikan haji sehingga 7 kali! Sebaliknya ramai dikalangan jutawan lagi hartawan tidak berkesempatan untuk menunaikan haji lantaran sibuk dengan bisnes, tetapi kalau bercuti akan melancong keluar negara. Alasan yang selalu didengar ialah ‘belum sampai seru’ untuk mengunjungi Baitullah!


Seorang ustazah pula didalam ceramahnya memberitahu, seseorang itu wajib memasang niat untuk mengerjakan haji, kalau dapat sekali pun jadilah seumur hidup, kalau pun tidak dapat tertunai juga namun pahala haji tetap diperolehi walaupun sudah meninggal dunia.Terdapat kesah hamba Allah yang miskin, bersungguh sungguh berjimat cermat didalam belanja dan menabung wang mengumpulkan biaya selama sepuluh tahun akhirnya berjaya ke Makkah. Lantaran umur sudah lanjut dan kesihatan juga telah uzur, beliau meninggal dunia sebaik sahaja turun dari kapal terbang di Jeddah.


Pernah didalam satu perbualan dikalangan intelek Islam yang leberal hanya menganggap satu keunikkan bila mana Baitullah menjadi tempat perkumpulan jutaan manusia dari seluruh jagat bila masa tibanya bulan Dzulhijjah. Mereka mengatakan perkumpulan jutaan ummat Islam itu sama sahaja dengan upacara yang dilakukan oleh agama Hindu di Sungai Ganga atau pun di Batu Cave ketika Thaipusam! Dikalangan pemuda dan pemudi pula apabila ditanya tempat yang diangan angankan untuk pergi apabila berpeluang, maka masing masing akan menjawab Paris, New York, London, Bali, Phuket dan sebagainya! Kalau ke Makkah tunggu last nanti, selepas sudah rata dunia dironda. Kalau sempat!


Seperkara yang perlu disentuh ialah sistem kuota kehadiran rakyat negara lain yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi. Umpamanya Malaysia diberi kuota seramai 35,000 pada tahun 2010. Malaysia menubuhkan Lembaga Tabung Haji yang berkuasa penuh bagi merealisasikan pemergian rakyat ke Baitullah, namun yang sering berlaku terdapat seseorang yang sudah mendaftar sejak sepuluh tahun masih menunggu tersenarai tetapi yang baru mendaftar tidak sampai 6 bulan tersenarai namanya untuk berangkat ke Makkah. Perkara ini berlaku kerana pihak Lembaga Tabuing Haji mengagihkan kuota dari Arab Saudi itu kepada VVIP dan VIP bagi menentukan jumlah dan sesiapa yang dinamakan untuk ke Baitullah. Barang siapa yang punya hubungan baik dengan VVIP atau VIP tersebut dapatlah untuk pergi walaupun sepatutnya senarai awal yang mendaftar terpaksa menunggu ketahun berikutnya! Terdapat seseorang itu menunaikan haji sehingganya sudah 5 kali, dan tahun ini sudah pun berangkat untuk kali yang ke6 kerana kedudukkan kuota yang istimewa tersebut. Seorang kenalan yang kaya raya dan punyaurusniaga dengan seorang menteri secara mengejut memberitahu beliau akan menunaikan haji tahun ini dengan kuota VIP, sedangkan Ramadhan yang lalu menyebut hendak ke Makkah mungkin 4 atau lima tahun lagi!


Ramai juga dari kalangan manusia yang mengerjakan haji lantaran niat kerana memperolehi sesuatu yang dihajatkannya telah tercapai sebaliknya apabila cita citanya kecundang maka niatnya ke Baitullah terbatal. Lain pula halnya kisah sepasang artis suami isteri yang telah membuat pengisytiharan bersara dari dunia glamour berkunjung ke Baitullah dan berdoa kepada Allah SWT agar dikurniakan cahaya mata kerana masih belum punya zuriat walau sudah hampir 10 tahun berkahwin. Barangkali kerana zuriat yang ditunggu tunggu tidak juga mendatang, kini pasangan tersebut sudah bercerai dan masing masing kembali menjadi artis!


Sedemikian itulah ibadah haji bagi tanggapan kebanyakkan manusia! Dinukilkan dua kisah yang mungkin boleh menjadi iktibar kepada ummat.


PERTAMA : Di Padang Arafah, sembilan Dzulhijjah, pada separuh kedua abad pertama Hijriyah, ratusan ribu ummat berkumpul di sekitar Jabal Rahmah, Bukit Kasih Sayag. Setelah tergelincir matahari, terdengar gemuruh suara zikir dan do’a. Ali bin Husein, cicit Rasulullah SAW bertanya kepada sahabatnya, Zuhri: “Berapa ramaikah orang yang sedang Wukuf?”.


Zuhri menjawab: “Pada perkirakan aku, ada sekitar empat atau lima ratus ribu orang. Semuanya haji, menuju Allah dengan harta mereka dan memanggilNya dengan teriakan mereka”.


Ali bin Husein berkata: “Hai Zuhri, sedikit sekali yang haji dan banyak sekali teriakan”


Zuhri kehairanan, seraya berkata: “Semuanya itu haji, apakah itu sedikit?”


Ali meminta Zuhri mendekatkan wajah kepadanya, lalu cicit Rasulullah SAW itu mengusap wajah Zuhri dan memintanya untuk melihat sekelilingnya. Zuhri terkejut, kini ia melihat monyet-monyet berkeliaran dengan menjerit-jerit. Hanya sedikit manusia di antara kerumunan monyet. Ali mengusap wajah Zuhri kali keduanya, maka disaksikan babi-babi dan sangat sedikit sekali manusia. Pada kali yang ketiga, ia mengamati banyaknya srigala dan amat sedikitnya manusia. Zuhri berkata: “Bukti-bukti mu membuat aku takut. Keajaiban mu membuat aku ngeri”.


KEDUA : Seorang sufi bernama Abdulllah al Mubarak baru saja usai menunaikan ibadah haji. Dengan kemampuan mukasyafahnya, segera ia dikejutkan oleh perbincangan dua malaikat di depannya. Kedua malaikat itu sedang membicarakan para jamah haji tahun tersebut.


“Wah! banyak sekali jama’ah haji tahun ini. Mereka berbondong-bondong mendatangi rumah Allah. Menakjubkan!” kata malaikat yang pertama.


“Betul!” kata malaikat yang kedua sambil terus berkata, “Tapi haji mereka tidak satupun yang diterima di sisi Allah, kecuali haji seorang tukang sepatu di Baghdad” lanjutnya seraya menyebutkan ciri-ciri orang yang hajinya di terima tersebut.


Betapa kagetnya sufi tadi. Tentu saja ia merasa bahawa hajinya juga tidak diterima oleh Tuhan. Kerana terasa sangat gelisah dan ingin tahu, lalu ia bertekad untuk mencari tukang sepatu yang beruntung. Akhirnya ia mengetahui bahawa sebenarnya tukang sepatu itu tidak jadi menunaikan ibadah haji ke Mekkah pada tahun tersebut walau pun persiapan biaya sudah tersedia secara menabung bertahun tahun lamanya. Begitu disaat keberangkatannya ke Baitullah tiba, semua biaya untuk berhaji telah disedekahkan kepada tetengganya yang ditimpa musibah kebakaran rumah dan harta benda.


Kedua kisah tersebut sulit untuk dibuktikan kebenaran malahan mungkin pula hanya fiktif kerana terdapat beberapa versi penceritaan. Namun terlepas dari itu, sangat mengandung pesan moral yang amat luhur, yang boleh menjadi renungan kerana dalamnya ada kebenaran.


"Sembahyang mereka disekitar Baitullah itu lain tidak hanyalah siulan dan tepukan tangan, maka rasakanlah azab disebabkan kekafiran mu" {8:35}


Demikian Allah SWT menyebut bahawa mengunjung Baitullah adalah kewajiban kepada yang berkemampuan, namun Allah itu Maha Kaya dan tidak memerlukan suatu apa pun dari alam dan seisinya bagi keKayaan dan keAgunganNya. Setiap kebajikan dan kebaikkan itu sebenarnya adalah manfaatnya kepada manusia yang mengerjakan. Sebarang perbuatan dan pekerjaan itu jika tiada manfaatnya kepada sipelaku maka sia sia dan merugilah segalanya baik didunia mahu pun diakhirat. Sesungguhnya bagi yang berakal dan mahu memikirkan bahawa apakah haji itu dan bagaimanakah haji itu, ambilah pelajaran …….


Sekian, Wassalam, ayahIssa


Khamis, 14 Oktober 2010

KEPUTUSAN ITU HAQ ALLAH


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم


“Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang orang kafir (5:44)


Untuk melaksanakan sesuatu kerja dari yang sekecil kecilnya perkara hinggalah kepada yang sebesar besarnya urusan, pastilah manusia memerlukan keputusan bagaimana cara atau tindakan perlu serta sepatutnya didiambil. Sesungguhnya segala yang sedemikian itu sudah termaktub didalam al Quran nulKareem keputusan dari Tuhan sebagai ketetapan kepada manusia untuk mengerjakannya atau pun meninggalkan. Sedemikiannya menjadi sunnah Nabi Muhammad SAW sebagai suri tauladan untuk contoh dan ikutan.


Kebanyakan manusia itu beranggapan bahawa ‘keputusan’ itu selalunya hanyalah melibatkan hukum, undang undang dan penghakiman didalam kes kes mahkamah semata. Sebenarnya ‘keputusan’ yang dimaksudkan oleh SWT ialah ketetapan Tuhan kepada hambaNya yang wajib ditaati dan dipatuhi, manakala ianya adalah mencakupi kepada segala aspek politik, ekomomi dan sosial manusia itu didalam kehidupan. Islam bererti berserah diri (taslim) kepada Allah SWT melalui tuntunan dan tuntutan KalamNya iaitu al Quran nulKareem. Jelasnya Islam ialah perhambaan sepenuhnya manusia itu kepada Allah SWT.


“Dijadikan terasa indah didalam pandangan manusia, cinta terhadap apa yang di inginkan berupa perempuan perempuan, anak anak, harta benda yang bertumpuk tumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak, dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup didunia, dan disisi Allah jua tempat kembali yang terbaik (3:14)


Apabila membuat penelitian untuk bertindak keatas sesuatu perkara yang lain, manusia menuruti apa kata hati dan akal fikir. Tiada kemungkinan bagi manusia itu mentaati Allah SWT sebagai hamba Tuhan, sedangkan didalam tempoh waktu yang sama dia menjadi hamba kepada dunia kebendaan. Apabila manusia itu sentiasa mencari peluang yang dapat memberikan kekayaan dan kemasyhoran, manakala usahanya tertumpu mencari kepuasan dan kesenangan duniawi seperti wang ringgit serta harta benda dengan pelbagai cara termasuk melewati batas agama, asal saja memenuhi hasrat dan cita cita hawa nafsunya. Sesungguhnya mereka telah bertuhankan kepada kehendak hawa nafsu didalam kehidupan didunia ini.


“Dan jika kamu mengikut kebanyakan orang diatas muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan mu daripada jalan Allah. Yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah berbuat kebohongan (6:116)


Dikalangan manusia itu mengikuti dan mempertahankan apa yang dilakukan oleh nenek moyang mereka turun menurun kerana tidak mahu melanggar adat dan budaya kaum dan bangsa. Malahan mereka mempercayai sesuatu yang buruk atau sumpahan akan berlaku musibah jika diabaikan. Mereka menyembah Tuhan nenek moyang, meskipun tiada sebarang keterangan tentang Tuhan berkenaan, sesungguhnya mereka sekadar ikut ikutan dari asal dan baka keturunan.


Didalam pondok perguruan dan pengajian pula, pengikut dan anak murid menjadi terlalu fanatik dengan pak syheikh atau tok guru dengan mempercayai jaminan untuk memasuki syurga Allah SWT diakhirat kelak. Seseorang pengikut yang mentaati tok guru diberikan kedudukan makam dan penganugerahan sebagai khalifah (dan gelaran lain) dengan bersyaratkan sesuatu dan amalan tertentu telah menjurus kepada perkara bida’ah yang diada adakan dan jauh menyimpang dari perintah serta larangan Allah SWT, malahan Nabi Muhammad SAW sendiri tidak pernah berbuat sedemikian.


Begitu juga terdapat manusia yang mempercayai bomoh dan dukun didalam rawatan perubatan bagi penyakit. Upacara tertentu yang berunsurkan khurafat berjaya mempengaruhi mereka sehinggakan maruah diri , wang serta harta menjadi tebusan kepada jin dan syaitan yang kononnya meresap dan merasuk kedalam jiwa sipesakit. Ayat ayat al Quran dijadikan jampi serapah sehingga melibatkan perkara karut marut tetapi disebut sebagai keajaiban.


Kebanyakan manusia itu pula akur membabi buta kepada pemerintah yang menjanjikan kekayaan, kemajuan dan kemakmuran hidup. Walau sebenarnya mereka ditipu sejak berzaman namun terus leka dan alpa dengan angan angan keselesaan hidup didunia. Kemajuan serta kecanggihan dari dunia luar dan tokoh tokoh ilmuan ideolog dijadikan sebagai contoh tauladan bagi kayu pengukur (dasar) kejayaan dan kecemerlangan.


Sebahagian dari manusia itu pula rela dalam terpaksa menjadi seorang pengampu dan pembodek walau sebenarnya terjajah dan ditindas lantaran takut dan gentar kepada penguatkuasaan undang undang yang lansung tidak menguntungkan mereka. Kepada orang orang yang berkuasa, berpangkat besar dan kaya raya dijadikan punca rezeki dan diletakkan periuk nasi mereka untuk dijaga. Sekiranya menjadi penentang, ditakuti kehidupan diri dan anak isteri akan menjadi susah dan payah.


“Apakah kamu mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami (kebenaran)? Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat jalannya (25:44)


Sesungguhnya binatang binatang ternakan itu paling tidak akan mendengar imbaun tuannya untuk masuk kedalam reban atau kandang apabila menjelang malam. Malahan binatang ternakan mahu pun binatang liar dan buas tidak juga melampaui batas batas ketentuan Allah keatasnya, bila mana lembu tidak mungkin akan menjadikan kambing mahu pun ayam sebagai makanannya. Gajah yang besar tidak pula rakus membaham binatang lain dan harimau pula tidak menjadikan daun atau buah sebagai santapannya apabila kelaparan! Begitu keputusan yakni ketetapan Allah SWT dan barangsiapa yang melanggarinya sesungguhnya mereka itu adalah orang orang yang telah melampauibatas ketetapanNya.


“Apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, pada hal kepadaNya menyerahkan diri segala apa yang dilangit dan dibumi dengan suka mahu pun terpaksa dan kepada Allah mereka dikembalikan (3:83)


Barangsiapa yang mengambil keputusan selain dari yang digarapkan oleh Allah SWT melalui al Quran dan yang sudah pun menjadi sunnah Nabi Muhammad SAW, sesungguhnya mereka itu hanyalah mengikut kehendak dan telunjuk iblis, syaitan dan konco konconya sebagai tuan. Sunggulah manusia itu berada didalam kegelapan dan kesesatan yang nyata. Keengganan kepada kedua (Kitabullah dan Sunnah SAW) yang tersebut itu mermakna seseorang itu telah kufur kepada Allah adalah kafir (engkar).


Manusia itu sesungguhnya semua mempercayai adanya Tuhan dan apabila ditanyakan siapa Tuhan, pastilah manusia memberikan jawaban yang serupa iaitu : “Allah!!!” Padahal manusia itu semasa hidupnya telah mengujudkan beribu ribu Tuhan sebagai sesembahannya. Didalam pengakuan berTuhankan Allah Yang Esa, mereka sebenarnya memperhambakan diri kepada hawa nafsu dan syahwat; menjadikan adat istiadat serta budaya nenek moyang, negara, kaum dan bangsa sebagai berhala; dan mengangkat pemerintah, tok guru serta ulama’ fasik, orang orang kaya, bomoh, dukun, tokoh tokoh ilmuan ideologi dan sebagainya dengan sifat sifat Allah SWT selaku penolong dan tempat berlindung. Sesungguhnya mereka itu hanyalah mengikut telunjuk dan kehendak iblis, syaitan dan konco konconya sebagai tuan.


Sesungguhnya tiadalah perbezaan diantara orang orang kafir itu dengan orang orang yang sekadar mengucapkan syahadah dimulut, tunduk bangkit bersembahyang lima waktu sehari semalam, berpuasa dari makan dan minum, membayar zakat dan mengerjakan haji sehinggalah keIslamannya itu hanyalah berserah diri dan memperhambakan jiwa raganya kepada Allah SWT. Tidak ada cara mahu pun jalan yang lurus dan benar itu selain dari ketetapan Tuhan didalam Kitabullah, al Quran nulKareem.


“Wahai orang orang yang beriman! Masuklah kedalam Islam secara keseluruhan (kaffah) dan janganlah kamu ikuti langkah langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagi kamu (2:208)


Tidaklah siapa pun jua diantara manusia mahu pun benda lain diatas muka bumi ini mampu membawa kepada Allah SWT selain daripada petunjuk dan rahmatNya melalui KalamNya. Tuhan sebagai sesembahan sebenarnya palsu dan segala amal ibadat hanyalah perbuatan yang sia sia malahan akan mendapat azab dari Allah SWT seandainya berpaling dan menentang kepada Ayat Tuhan yang sudah menyampai kepada kamu. Petunjuk jalan yang lurus untuk kembali kepadaNya sudah pastilah hanya dengan mengikuti yang Empunya petunjuk tersebut. Meniti diatas KalamNya pasti menyampai kepada yang Empnya Kalam. Sesungguhnya al Quran itu adalah khabar gembira kepada mereka yang beriman dan satu peringatan takut kepada yang engkar. Keputusan adalah haq Allah; ianya adalah ketetapan Tuhan didalam Kitab! Oleh yang sedemikian itu, sambut dan sahutlah seruan kembali kepada Allah SWT dan RasulNya melalui Kitabullah. Sedemikian itulah keputusan Allah SWT dan Dia adalah Pemilik haq segala keputusan itu!


Amin amin amin ya muji basa ilin ya Robbal’alamin. Wassalam daripada ayahIssa

Selasa, 5 Oktober 2010

ANTARA ISLAM DAN KAFIR



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
MasyaAllah! Terdapat pengunjung membuat tuduhan mengatakan ayahIssa telah mengkafirkan mereka melalui tulisan tulisan terdahulu. Mereka mempertahankan pengakuan beriman kepada Allah, namun dalam nada marah mereka menuduh pula ayahIssa dan KHALIFAHhimpass yang kafir! Selalu diterangkan bahawa ana hanyalah membacakan dan memperkatakan Kalam Tuhan yakni al Quran nulKareem didalam setiap penulisan sebagai khabar gembira kepada yang beriman dan peringatan takut kepada mereka yang engkar. Jikalau melalui Kalam Tuhan tersebut telah ‘mengenai seseorang atau membuatkan mereka tersentuh perasaan’ maka sangat wajarlah mereka bermuhasabah diri, memikirkan dan mengambil pelajaran dari Tuhan. Bagi mereka yang beriman atau pun yang mahu beriman, pastilah tiada bantahan dan tentangan kepada Kalam Tuhan dan mereka pasti bertambah tambah rasa keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Apabila dibacakan Kalam Tuhan, sewajarnyalah berlapang dada dengan fikiran terbuka, ketepikan ilmu tuntutan, akal dan rasa rasa, biarkan sijil dan ijazah dari Universiti al Azhar atau Jordan itu didalam bingkai tersangkut menghias dinding, maka tunduk dan runduklah dengan serban besar mau pun kopiah putih diatas kepala apabila mendengarkan Ayat ayat Tuhan itu dikumandangkan! Seterusnya tinggalkanlah amalan nenek moyang yang tidak ada dalil keterangan dari Tuhan melainkan bidaah yang diada adakan sahaja!

“Apabila dibacakan orang al Quran, hendaklah kamu dengarkan dan diamlah, mudah mudahan kamu mendapat rahmat (7:204)”

Tiada siapa berhak mengkafirkan seseorang yang lain, begitu jugalah ana tidak pernah memperkatakan yang sedemikian itu kepada sesiapa pun. Manusia bagai tersedar dari mimpi serta tersentak dari angan angan apabila dikatakan bahawa akuan lisan Rukun Iman dan kerja lahiriah Rukun Islam itu tidak menjamin memperolehi syurga Allah SWT diakhirat kelak! Kepada penglihatan manusia perakuan dan perlakuan tersebut sudah cukup menjadikan seseorang manusia itu Islam, kepada yang punya sijil dimuliakan didalam komuniti dengan kelayakkan pula sebagai pengajar dan penjaga agama.

Disisi Allah SWT, apabila seseorang itu mengucap Kalimah Syahadah, maka terkorbanlah kebebasan dan haq haq yang diakal fikirkan dengan ilmu dan yang dirasakan baik dan betul baginya melainkan segalanya adalah mengikut keputusan hukum dan undang undang Allah SWT. “Pada pendapat aku …, kata tok guru ku begini …, ustaz menasihat begini …, tok bomoh suruh macam ni, nenek moyang tidak pernah buat begitu’ sebagai alasan bagi mencapai maksud dan tujuan untuk menikmati syurga Allah SWT itu TIDAK boleh diguna pakai lagi selain daripada tuntunan dan tuntutan Allah SWT didalam al Quran dan Nabi Muhammad SAW telah menjadikan Sunnah dan suri tauladan buat manusia. Maka baharulah pengakuan dan perbuatan terhadap Dua Rukun Utama diatas berhak memperolehi segala kenikmatan syurga Allah yang dijanjikan itu. Sesungguhnya pengelihatan Tuhan itu amat jelas terhadap segala apa yang dilakukan oleh manusia termasuk yang tersembunyi!

“Katakanlah : Sesungguhnya sembahyang ku, ibadat ku, hidup ku dan mati ku hanyalah untuk Allah Tuhan semesta alam (6:162)”

Sebenarnya perkara utama yang perlu dipersoalkan oleh manusia dan memerlukan jawaban dari diri sendiri ialah ‘Siapa Manusia Islam?’ Mudah, manusia tentunya tidak sebagai binatang, namun jika tidak tahu membezakan pastilah perlakuan itu bersifat kebinatangan! Ini bermaksud, jika manusia itu tidak dapat membezakan antara Islam dan kafir, maka sudah tentulah manusia itu kafir! Pengertian Islam ialah perhambaan diri kepada Allah SWT. Berserah diri (taslim) iaitu mengorbankan kebebasan akal fikir dan perasaan dengan memenuhi keputusan dan kehendak Tuhan; penyerahan hidup dan mati kepada Allah SWT dengan mengikut peraturan, hukum dan undang undangNya berlandaskan al Quran dan Sunnah Rasulnya.

Seseorang yang mengutamakan nasihat nasihat dari petunjuk Allah SWT melalui KalamNya dan membelakangkan pendapat dari pemikiran serta rasa rasanya adalah ISLAM. Seorang MUSLIM akan meninggalkan larangan Tuhan dan menolak jauh setiap perkara yang bertentangan dengan Ayat ayat Tuhan. Bagi sesiapa yang mengutamakan pendapat dan pemikiran bagi melaksanakan undang undang dan peraturan kehidupan dengan membelakangkan panduan al Quran dan Sunnah adalah mereka itu BUKAN MUSLIM. Begitu juga bagi yang menjadikan adat budaya, amalan nenek moyang didalam urusan kehidupan dan mengikut apa orang orang lain katakan atau pun menjadikan negara lain sebagai contoh tauladan dengan menidakkan tuntutan Allah SWR didalam al Quran. Apabila mengatakan al Quran itu tidak boleh diguna pakai kerana menghalang kemajuan dan kecanggihan tidak akan dapat dicapai, maka sesungguhnya orang orang itu adalah KAFIR kepada Tuhan!

Sebenarnya ujud perbezaan diantara sesama manusia itu, walau pun asal kejadiannya adalah sama. Perbezaan manusia sesama mereka itulah yang disebut sedari mula iaitu Islam (Muslim) dan kafir. Didalam pandangan Islam, sesiapa sahaja yang diluar Islam itu adalah kafir walau pun kepada manusia itu disebut mungkin sebagai Hindu, Budha, Kristian dan sebagainya. Perbezaan diantara Islam dan kafir itu adalah pengucapan Akuan Persaksian Dua Kalimah Syahadah! Manusia mengalami perubahan yang besar dan hebat melalui pengucapan tersebut. Dari seorang kafir yang diancam oleh Allah dengan azab siksa api neraka, maka menjadilah seorang Muslim yang dijanjikan dengan Kasih Sayang Tuhan dan nikmat syurgaNya!

Kalimah Syahadah menjelaskan perbezaan kedudukan antara Allah Maha Pencipta dengan hamba yang diciptkanNya. Manusia dengan segala apa yang ada padanya adalah milik Allah dan sebagai amanah kepada manusia untuk menjaganya. Demikian itulah, manusia tersangat penting untuk menjaga segala haq dan amanah Allah kerana balasan kebaikan dan kebajikan yang dilakukan oleh manusia adalah untuk manusia itu sendiri dan begitu juga sebaliknya. Maha Kaya Allah SWT itu sedikit pun tidak berharapkan sesuatu dari penciptaanNya bagi menambah kekayaanNya. Siapa pun kamu dan bagaimana pun kamu itu, Allah SWT tetap Maha Agong kedudukanNya.

Seseorang itu beragama Islam, atau kafir seseorang itu hanyalah Allah Maha Mengetahuinya, namun ‘Sesungguhnya agama disisi Allah hanyalah Islam – Innadinaindallahhilislam (4:19)” Beragama Islam seseorang itu, maka menjadi Muslim atas namanya, namun hanya bagi Allah SWT penentu kedudukan tersebut. Ketentuan kepada manusia itu hanyalah penelitian (muhasabah) diri sendiri bagi menjawabnya. Apabila kedudukan kamu dikalangan manusia itu dimuliakan kerana ilmu agama mu yang tinggi dan amal peribadatan mu yang banyak, sesungguhnya adalah sia sia belaka sekiranya layanan kamu kepada Kitabullah al Quran nulKareem itu sama sahaja seperti kebanyakan manusia.

“(al Quran) ini adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang orang yang taqwa (3:138)”

Sesungguhnya kebanyakan manusia yang mempersoalkan dan menentang Kalam Tuhan itu sebenarnya mendustai pengakuan dan perbuatan yang selama ini sudah bercirikan keIslaman dipandangan umum. Berbagai bagai alasan itu, ini, begitu dan begini diberikan oleh mereka apabila diajak kembali kepada tuntunan dan tuntutan Allah melalui al Quran. Sungguhlah mereka itu bermula dengan munafiq lalu fasiq dan akhirnya menjadi kufur kepada Allah dan RasulNya. Menggelar diri sebagai Muslim namun menolak Ayat Tuhan sebagai petunjuk dan rahmat adalah umpama manusia yang ‘berkata kata tetapi bisu, melihat tetapi sebenarnya buta, mendengar namun tuli dan pekak serta punya hidung namun tidak dapat menghidu!’ Sesungguhnya barangsiapa yang menentang Kalam Tuhan, sungguhlah mereka itu telah kufur kepada Tuhan dan akan mendapat balasan azab siksaan yang sangat pedih daripada Tuhan.

“Sesungguhnya orang orang yang kafir akan ayat ayat Kami , nanti akan Kami masukkan mereka kedalam neraka. Setiap matang (terbakar) kulit mereka, Kami tukar dengan kulit yang lain, supaya mereka merasai azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana (4:56)”

“Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui dan lagi Maha Mengenal (49:13)”

Sabda Rasulullah SAW ‘Sesiapa yang secara salah , telah menuduh seseorang Muslim sebagai kafir, maka tuduhan tersebut akan kembali kepadanya’, oleh yang sedemikian itu, ayahIssa dan KHALIFAHhimpass sesungguhnya tidak pernah mengkafirkan seseorang itu. ayahIssa bukanlah tok guru, ilmu dan kelulusan pula tidak punyai, malahan amal ibadat tersangatlah kurangnya; hanyalah ana menyampaikan Kalam Tuhan sebagai khabar gembira kepada yang beriman dan satu peringatan takut kepadsa yang engkar. Kepada Allah SWT hanyalah ku dipohonkan keampunan dan keredhaanNya. Akhirul kalam ayahIssa dari Kalam Tuhan :- “Maka berilah mereka peringatan, engkau hanya pemberi peringatan” {88:21}. Wassalam